Allikas: Shutterstock

Üks võimalus veebis ostlemisel mitte alt minna

#e-pood #veebipood
2 min lugemine

Jõulud lähenevad katastroofilise kiirusega ning käes on aasta kõige magusam tarbimisaeg… Kingituste ostmine. Aja ja energia säästmiseks ning valiku laiendamiseks kasutab üha enam eestimaalasi üha julgemini erinevaid internetipoode. Ometi on selline ostlemisviis alati seotud teatava kahtlusega, kas pakutav kaup on ikka piisavalt hea ja korralik.

 

Tavaliselt aitavad selliseid kahtlusi kõrvaldada teiste, sedasama toodet ostnud ja kasutanud inimeste hinnangud, mida nad internetis vabalt jagavad.  Peaks olema täiesti aus ja põrumiskindel süsteem. Ometi on nutikamad ja mitte kõige ausamad ärimehed leidnud süsteemi sellest kõrvalehiilimiseks ehk petmiseks. Selleks luuakse vastavas veebipoe keskkonnas lugematul hulgal erinevaid fiktiivseid kasutajakontosid, mille abil oma viletsavõitu toodet kiidetakse. Tavatarbija sellisest skeemist läbi ei hammusta ning erinevaid positiivseid hinnanguid uskuma jäädes teeb ostuotsuse. Tagantjärele süüdistada pole hiljem kedagi.

 

Petlike hinnangute avastamiseks leidub lahendus

 

Õnneks aga on selliste petlike hinnangute avastamiseks nüüd olemas täiesti tasuta võrguteenus – Fakespot. Mainitud võrguteenus kasutab spetsiaalseid patenteeritud algoritme, mis sekundite jooksul analüüsivad hindajate usaldusväärsust. Teenuse kasutamine on lihtsamast lihtsam: vajaliku toote ja tootearvustustega veebilehe aadress tuleb sisestada Fakespoti lehel asuvasse aknasse ning vajutada akna all olevale nupule kirjaga “Analyze”. Seejärel ilmub lehe paremasse ülanurka hinnang leheküljel olevatele arvustustele. Hinnang antakse tähestikulises järjekorras, kus A saanud arvustused on parimad. Tähe all on eraldi protsentides märgitud, mitu protsenti hinnangutest on usaldusväärsed või ebausaldusväärsed. Lisaks arvustuste usaldusväärsuse hindamisele pakub võrguteenus ebausaldusväärsete arvustuste korral analoogilisi tooteid, mille usaldusväärsuse reiting on kõrgem. Näiteks sisestades sinna ühte mobiilset projektorit pakkuva lehekülje, pakkus Fakespot samas teist ja usaldusväärsemat toodet.

 

Paraku on selle teenusega seotud üks väike “aga”

 

Nimelt saab seda teenust kasutada vähemalt esialgu vaid vähestel veebisaitidel. Parem uudis on aga see, et nende väheste hulka kuulub üks maailma suuremaid veebikaubamaju Amazone, mille omanik Jeff Bezos pälvis hiljuti maailma rikkaima inimese tiitli. Eesti kasutajat huvitavate saitide seas on veel Apple’i rakendustepood ja hotellisoovitaja TripAdvisor.

ehk Digitaat on digitaalsete lugude pajataja. "Nimi on vastavuses minu vanusega, pikaajaliste kogemustega erisuguse digikraamiga ning sooviga ning oskustega pajatada lugusid" muigab ta. Ta usub, et hea tehnika peab kohanema inimesega, mitte vastupidi ehk intuitiivsus ennekõige – olgu siis tegu kasutajaliidese või disainiga. "Less is more," ütleb ta – efektiivsus ja säästlikkus on elementaarsed nii visuaalselt kui ka teostuslikult, st masin/aparaat võiks teha väiksema ressursiga enamat. Samuti soovitab ta, et töötavat asja parandada ei maksa. Oma argielus ei saa Digitaat üle ega ümber wifist ja 4G andmesidest, nutitelefonist iPhone ega ka digifotograafiast: "Ehk siis hetkel Sony RX100 II," loetleb ta kasulikke ja vajalikke tehnoloogiaid. "Kuigi olevikust ei saa rääkida minevikus, siis minu jaoks algas digimaailma avastamine ilmselt hetkest, kui müüsin maha oma HTC Desire HD ja soetasin omale esimese 5-tollise ekraaniga nutitelefoni Dell Streak 5. See oli moment, kus ma n-ö tavatarbija rollist siirdusin friigi-digimaailma," meenutab ta. "Igasugust tarkust on hea levitada," näeb ta endal olulist rolli. "Digitarkus on aga kaasaegne tarkuse vorm, millest paljud minu eakaaslased kipuvad ilma jääma. Teisi aidata ongi hea."