Läinud reedel avalikustas Telia oma uue telekanali Inspira visuaalse identiteedi. Ettevõtte televisiooni ja multimeedia valdkonna sisujuht Birjo Kiik avaldab ühtlasi, et jaanuaris tegevust alustav telekanal soovib vaataja inspireerimise kõrval ka kohalikku reklaamiturgu raputada.

 

Kas tänases reaalsuses, kus tarbijaharjumused muutuvad, meelelahutust tarbitakse väikeste ekraanide vahendusel ning nn klassikalise televisiooni vaatamist on järjest vähem, on ikka mõtet lineaarset televisiooni teha?

Esmalt tahan öelda, et uuringute järgi on ainsad languses olevad reklaamisegmendid täna ajakirjad ja ajalehed. Televisioon ja internet kasvavad nii absoluutnumbrites kui protsentides. Nn lineaarne ehk traditsiooniline telekanal on meie jaoks vaid esimene samm, kust me liigume kindlasti edasi. Platvormi omamine tähendab Inspira kontekstis näiteks seda, et saame lähitulevikus teha täiesti uusi tehnilisi arendusi ja katsetusi. Üks meie eesmärke saab kindlasti olema siinset reklaamiturgu muuta ja raputada. Meie tulevikuvisiooni kuulub traditsioonilise kanali kõrval AVOD (advertising-based video on demand) mudel, mille puhul on tegu sisuliselt TV-portaaliga, kus vaataja soovil jooksevad korraga näiteks mitu otseülekannet ning samal ajal saab kõrval asuvast „raamatukogust“ valida endale filme ja seriaale, mille puhul klient ise otsustab, mida ja millal ta vaatab.

Kuidas reklaamimudelid tulevikus veel muutuvad ja milline eelis on selles homses maailmas telekomiettevõttel?

AVOD mudel vastandub SVOD mudelile (subscription-based video on demand, sellisel mudelil töötavad nt Netflix, HBO). Nagu nimigi ütleb, põhineb AVODi rahastusmudel reklaamil. Sisu on vaatajale tasuta ja tasuta sisu nimel on ta nõus ka reklaami jälgima – eriti, kui seda näidatakse huvitavalt, tänasega võrreldes vähemärritaval ja palju rohkem personaliseeritumal kujul. Selline mudel aitab edukalt võidelda ka piraatluse vastu. Tarbijauuringud näitavad, et kliendid ei ole valmis üheaegselt kasutama ja ka maksma enam kui 2-3 SVOD teenuse eest – see on oluline piirang. Samas on pea 90% küsitletutest öelnud, et pigem vaatavad nad reklaame kui maksavad teenuse eest.

Loomulikult eeldab AVODi edu seda, et reklaamid peavad muutuma – sihitumaks, ägedamaks, nauditavamaks, aga ka selliseks, et neid ei saa alati kõrvale jätta.

Meie kui platvormi omanike eelis ongi siin see, et meil on lisaks platvormile ka klient. Juba täna on meie teadmised oma teleteenuse klientide harjumustest ja eelistustest oluliselt täpsemad kui näiteks uuringufirmade omad.

Milliseid trende on siinsel telemaastikul järgmise 3-5 aasta jooksul oodata?

Paraku peab see turg kuidagi konsolideerima. See on mahuäri. Telia ettevõtted teevad täna Baltikumis tihedalt koostööd ning tänu sellele suudame erinevate sisuhangete koostööprojektides edukad olla. Üksi tegutsedes ei ole me suurtele filmimajadele huvitavad – turumaht ja vaatajate arv on liiga väikesed. Siia sobib hästi ka eelmisel aastal eksklusiivselt Telia TV-sse jõudnud HBO näide – HBO poleks meie televaatajale kättesaadav, kui Telia poleks kohal ja tegev kogu Skandinaavia regioonis.

Meie Inspira telekanali eesmärk on vaatajate inspireerimise kõrval reklaamituru raputamine. Oleme sellega tegelikult vaikselt juba algust teinud, tehes tänavu kevadest kõik meediaostud oma majas ning agentuuride abita. Saame minna veel palju kaugemale, arvestades ka uute, peatselt turule jõudvate või juba jõudnud tehnoloogiate võimalusi – olgu siin näiteks kasvõi 5G, mis võimaldab meil juba lähitulevikus palju suuremaid ja ägedamaid (virtuaalreaalsuse) kogemusi pakkuda.

 

Digitark koondab tehnoloogiateadlikke ja -huvilisi toimetajaid, kes otsivad üles põnevaimad ja kasulikumad tehnoloogiakillud Eestist ja laiast maailmast, et sinu elu oleks lihtsam, mugavam, toredam ja turvalisem.

Kommentaarid