Jätkates Digitarga kasutamist oled teadlik küpsiste kasutamisest.

Tasakaaluliikur ei ole jalg- ega tõukeratas, see ei ole ka rula ega uisk. Eesti õigekeelsussõnaraamat seletab tasakaaluliikurit kui püstist ühe inimese elektrisõidukit ning käesolevas loos kirjutangi lähemalt enda kogemusest ühe ise parlanksi hoidva masinaga Segway Ninebot MiniLITE: kellele see mõeldud on ja kuidas sellega sõidetakse.

 

Enne kui esimesed Segwayd pea 20 aastat tagasi müügile tulid, piirdusid meie valikud punktist A punkti B liikumisel enamasti kondimootoril töötavate kaherattaliste ja sisepõlemismootoriga isiklike või ühiskasutuses olevate sõiduvahenditega. Iseseisvalt tasakaalu hoidev kaherattaline tundus üle mõistuse ulmelise ja peaaegu üleloomulikuna. Ebamaine oli ka esimeste Segwayde hind: sel ajal ca 5000 $ (u 68 000 krooni). Need ajad on nüüdseks möödas, erinevate tasakaaluliikurite valik võtab silme eest kirjuks ning isegi hinnad on langenud täiesti tarbitavale tasemele, mistõttu tundub, et tänaseks on juba igas endast lugupidavas lastega peres vähemalt üks kunagine imemasin juhetpidi seina ühendatuna järgmist sõidukorda ootamas.

 

Ninebot MiniLITE on ettevõtte üks uuematest tasakaaluliikuritest ning mõeldud kõigile kuuendast eluaastast vanematele ja 80 kilogrammist kergematele huvilistele.

Tehnilised andmed:

  • Kiirus: kuni 16 km/h
  • Sõiduulatus: kuni 18 km
  • Sõitja kaal: kuni 80 kg
  • Veekindlus: IP54

Kuna ma ei ole varem selliste sõiduvahenditega kokku puutunud, olin täiesti kindel, et esimesed meetrid saavad olema üsna rasked ja kõrvaltvaatajatele ülimalt koomilised. Seetõttu otsustasin esimese proovisõidu ühel kodulähedasel kergliiklusteel teha pärast kella kümmet õhtul, et tõenäosus tervisejooksjate, koeraga jalutajate jm pealtvaatajatega kohtumiseks oleks võimalikult väike. Endalegi ootamatult tuli välja, et hirm oli asjata ning pärast mõne hetke kestnud kohmetust sõitsin, tuul kõrvus kohisemas, tervelt 11,3 km/h mööda inimtühja terviserada. Kui liiga julgeks läksin ning kiirust enam ei jälginud, vähendas aparaat ise hoogu ning näitas punast pidurituld (sel õhtul õnneks puuduvatele) tagantpoolt tulijatele.

Järgmistel päevadel julgesin oma sõidud teha juba päevavalgel ning pidasin mõttes aru, kas väikest sõidukit võiks kasutada ka tööl käimiseks, sest tegelikult ei piirdu MiniLITE’i võimete piir üldse ainult ideaalses korras terviseradadega. Täiesti edukalt saab see hakkama Tallinna kaheldava väärtusega kõnniteede, erinevate tõusude (jah, isegi Tiskre mäest saab üles), lamavate politseinike ning kergemate pinnasteedega. Kuigi oma prooviperioodi jooksul ma MiniLITE’iga tööle ei jõudnudki, ei näe ma põhjust, miks keegi seda teha ei võiks. Kui kodu ja kontori vaheline distants jääb 10–15 km sisse, siis on vähe liiklusvahendeid (peale auto), millega see vahemaa kiiresti ning nahka märjaks saamata läbida. MiniLITE liigub kuni 16 km/h (keskmine inimene u 4–5 km/h), suudab läbida vahemaid kuni 18 km (olenevalt kiirusest ja maastikust) ning sellega sõitmiseks ei ole vaja eririietust ehk sõita võib kasvõi ülikonnaga. Kui elektriratas tuleb kontorisse jõudes millegi külge lukustada või kabinetti tarida, siis MiniLITE’iga võib kabinetti sisuliselt sisse sõita. See on napilt suurem kui keskmine kohver, kaalub ainult 12 kg ning laeb tööpäeva lõpuks aku kenasti täis, et koju sõiduks valmis olla.

Muidugi ei ole tasakaaluliikur sobilik sõiduvahend kõigile ning paljud näevad seda rohkem mänguasjana ning kuigi ma ise oleksin soojadel ja päikesepaistelistel päevadel hea meelega nõus MiniLITE’i isikliku liiklusvahendina kasutama, sobib see väga hästi ka lastele. Kohe pärast pakkepaberi lõhki käristamist ei saa Segway uus omanik veel kihutama hakata. Selleks, et anda kasutajale aega uue vidinaga tutvuda, tuleb alla laadida Segway-Nineboti rakendus, läbi teha terve rida harjutusi, lugeda ohutusteavet ning alles seejärel usaldab MiniLITE oma uut omanikku nii palju, et kaovad esimesed ohjes hoidvad kiirusepiirangud. Et takistada oma võsukestel täiskiirusel mööda tänavaid kihutamast, on lapsevanemal alati võimalik rakenduse kaudu kiirust ka ise piirata. Lisaks saab rakenduses muuta ka liikuri tagaosas asuvate LED-ide värve ja vaheldumise sagedust ning need kasvõi politsei toonides vilkuma panna.

 

Kokkuvõtteks

 

Igal juhul on MiniLITE’i näol tegemist vahva sõiduvahendiga, mis sobib hästi nii lastele kui ka täiskasvanutele ning aitab kiiresti ja pingutuseta katta vahemaid, mis autoga sõitmiseks on liiga lühikesed, kuid jala käimiseks liiga pikad.

 

 

 

 

ehk digitaavi sai oma hüüdnime täiesti juhuslikult. "Kuid see sobib mulle," on ta sellega nüüdseks juba harjunud. "Kõik digitehnoloogiaga seonduv peab olema lihtsasti arusaadav, mugav kasutada ning märkamatult minu igapäevaelusse sobituma," räägib Digitaavi. "Telefon, sülearvuti ning Google-kalender on minu igapäevased abimehed ja assistendid, milleta ma oma elu enam ette ei kujuta. Kohtumised, trennid, puhkused – kõik on kirjas kalendris, mis omakorda on kõikide seadmete vahel sünkroniseeritud." Digimaailmaga sai DIgitaavi põgusalt tuttavaks juba ligi 15 aastat tagasi kooli arvutitunnis oma esimest e-posti kontot luues. "Suurem huvi tekkis aga esimese nutitelefoniga, milleks oli HTC Wildfire, mis oma tehnilistelt näitajatelt kuigi võimekas telefon ei olnud, sest näiteks Instagram seal tööle ei hakanudki," meenutab Digitaavi, nägu muigel. Paljudele kõlab sõna “digi” Digitaavi sõnul hirmutava ning halvaendelisena. "Minu eesmärk on tuua inimesed, kes võib-olla seni selle maailmaga kokku puutunud ei ole, lähemale teenustele, tehnoloogiatele ning vidinatele, millest neile igapäevaelus kasu tõuseks." Digitaavi kirjutab uudiseid teemadel, mis talle endale huvi pakuvad. "Üritan seda teha keeles, mis on arusaadav kõigile."

Kommentaarid

Tutvun toodetega
Lugesid loo läbi, võta nüüd hetk ja sirvi seotud tooteid või pane kinni ja naudi surfamist edasi