Aivar Ots on veidi üle aasta tegelenud digisuhtlust koondava ajakohase keskkonna Suhtlus.ee arendamisega, kolm aastat tagasi sündinud idee on nüüdseks jõudnud aktiivsesse beetatestimisse üle 40 000 kasutajaga ning saanud juba ka oma funktsioneerivad äpid – nii pilvevarundamise korraldamiseks kõikides kasutatavates nutiseadmetes kui ka meilide mugavaks lugemiseks ja eri meilikontode koondamiseks.

Kuna Ots on otsustanud kindlameelselt minna sügisest uusi ja põnevaid väljakutseid püüdma, sai Digitark tal särgiservast kinni, et uurida veel enne lahkumispidu, kuidas ta Suhtluse arendamise rõõmud ja valud ise kokku võtab.

Äpimaailmas toimub iga päev ja palju – mida tähendab Eesti jaoks üks äpp, mis on algusest lõpuni siin ja meie tarbija huve ning tagasisidet arvestades välja töötatud?

Nii see on, et toimub palju. Sisuliselt ei ole “lihtsalt ühe äpi” tegemises ju midagi keerulist ning vahendid on kõigile vabalt kättesaadavad. On küllalt palju edulugusid, kus mõni täiesti tavaline inimene tänavalt on teinud äpi või mängu, mis meeldib miljonitele kasutajatele üle maailma.

Suhtluse äpid

  • Suhtlus.ee BETA (Androidile) äpp põhineb väga mugaval kasutusloogikal ehk paari liigutusega saad sortida oma e-kirjad ja sõnumid. Lisaks ajatada tegevusi hilisemaks, lisada pärast kõnet märkmeid ning hoida oma kontaktid sünkroonis Suhtlus.ee veebikeskkonnaga. Seda peab lihtsalt proovima! Suhtlus.ee on parimate lisadega pilveteenus, mis hoiab su pilte, sõnumeid ja e-kirju, dokumente ja videoid. Teenuse kasutamine on tasuta. Logi sisse oma olemasoleva e-posti aadressiga või soovi korral registreeri endale uus aadress.

Lae alla Suhtlus.ee Pilv – hoiustada ja jaga kõiki oma olulisi faile turvaliselt.
Laadi alla Suhtlus.ee Pilv – hoiusta ja jaga kõiki oma olulisi faile turvaliselt.

  • Suhtlus Pilv on tasuta teenus, kuhu saad kokku tuua kõik oma pildid, dokumendid ja videod. Kui laadid rakenduse vabalt valitud seadmesse või seadmetesse, on sul võimalik oma asju hoida turvaliselt, jagada tuttavatega, ning failide muudatused, mis viid läbi ühes kohas, on sünkroniseeritud teiste seadmete ja Suhtlus.ee keskkonnas asuvad Pilvega.

Selline edulugu on küll tihtipeale mitme faktori kokkulangemine juhuse tõttu (ajastus, kontseptsioon, inimesed) ja seda on väga keeruline by the book teha, aga julgustan kõiki proovima.

Eesti tarbijate huve ja tagasidet arvestades saame kindlasti meie turule sobivama äpi, sest isegi kui teeks väga suuri üldistusi ja ütleks, et telefonid ja äpid on üle maailma sarnased ning hea äpi puhul piisab vaid kohalikust tõlkest, et olla edukas, on ikkagi nüansse, mis toimivad ainult kohalikul tasandil. Iseasi, kas selline “kohalik” lähenemine on äpi arendaja eesmärk.

Millest ühe sellise äpi arendus tegelikult algab?

Otsus, et nüüd on äppi vaja, tuleb eelkõige kasutajate tagasisidest ja ettevõtte visioonist. Täna on see pigem juba standard, et uued veebikeskkonnad tehakse kohe mobiilisõbralikud, aga vanematele olijatele on see üsna keeruline otsus: kas muuta olemasolevat süsteemi, millega kasutajad on harjunud või teha juurde eraldi äpp.

Meie alustasime äpi loomist intervjuudest praeguste ja võimalike tulevaste kasutajatega, mille põhjal jõudsime järeldusele, et kontseptuaalselt kasutatakse meie keskkonda arvutis ja äpis erinevalt.

Arvuti on tavaliselt töökohal või kodus ja selle taha istutakse pikemaks ajaks; telefon on inimestel käes lühikestel vabadel hetkedel (koosolekute vahel, bussis, taksos, poejärjekorras jne) ja siis tahetakse pigem saada oluline info kiirelt kätte ning teha vaid paari-kolme tegevust. Ehk ei ole mõtet võtta olemasolevat keskkonda ja skaleerida see lihtsalt väiksemale ekraanile.

Suhtluse näite puhul ei taha enamik kasutajaid koostada mobiilis pikka kirja erinevate värvide ja fontidega, kui selle kirjutamiseks on kaks minutit, ning tihtipeale on mugavam hoopis saabunud olulisele kirjale vastuseks helistada või saata SMS.

Sealt edasi uurisime välja, mis on need kõige kiiremad ja olulisemad tegevused. Kogu tagasiside analüüsisime läbi ning selle põhjal koostasime kasutajalood, mille põhjal tegime esimesed visioonipildid sellest, mida ja kuidas äpp võiks teha.

Kasutajalugude ja visioonipiltidega läksime kasutajate juurde tagasi, et kontrollida, kas meie väljapakutud lahendus on see, mis nende probleemi tegelikult lahendab ning kui me selle tsükli lõpetasime ja olime kindlad, et sellisel kujul meie äpp tõesti lisaväärtust annab ja kasutajad seda hindaksid, hakkasime koostama sisendit äpi realiseerimiseks.

Seejärel toimub äpi reaalne programmeerimine, mis koosneb lühikestest tsüklitest ja iganädalastest reliisidest, mida testib tiim ja valitud hulk testijaid, kes annavad pidevalt tagasisidet, mis toimib, mis mitte ja mida võiks paremaks teha.

Suhtlus.ee uus meililugemise äpp töötab intuitiivselt ja lihtsustab korra majja löömist kõikides seotud e-meilikontodes korraga.
Suhtlus.ee uus meililugemise äpp töötab intuitiivselt ja lihtsustab korra majja löömist kõikides seotud e-meilikontodes korraga.

Jooksvalt laiendatakse testijate/kasutajate hulka ning ühel hetkel jõutakse versioonini (beetani), mida julgeme laiemalt kuvada.

Räägi ka mõnest sellisest “pöördepunktist”, kus asjad läksid hoopis teisiti või uues suunas, kui alguses plaanitud. Miks?

Sellist pöördepunkti Suhtluse puhul ei olnudki… Ses mõttes oli tegemist projektiga, kus me kogu projekti vältel skoop’i oluliselt üldse ei muutnudki.

Kõige keerulisem oli vast arutelu tehnilise platvormi üle: kas teha nn native app ja millisest platvormist alustada (75% Eesti nutitelefonidest on Androidi peal, aga tiimis on palju Apple’i kasutajaid) või siis kasutada mõnda framework’i ja teha korraga kõikidele platvormidele või teha hoopis responsive web.

Suhtlus Beta on Google Play poes praegu juba kättesaadav ja testitav – millist tagasisidet ja kuidas kasutajatelt ootad?

Kogu tagasiside on teretulnud Play poodi kommentaarina või otse Eesti Telekomi – selle tagasisidega kindlasti arvestatakse.

Kirjutada tasub nii tõrgetest kui ka sellest, mis teeks äpi kasutamise mugavamaks.

Mis Suhtluse äpist arendustööde ja paranduste käigus saab?

Äpi arendus toimub edasi sarnaselt nagu Suhlus.ee veebki. Ühelt poolt parandame pidevalt kiirust ja kasutusmugavust, teiselt poolt lisame juurde funktsionaalsust. Seda pidevas koostöös kasutajatega.

 

ehk Rainu, Digitarga pere pesamuna soetas oma esimese 465 Microlinki arvuti siis, kui oli alles 15 ja Eestis laiatarbe personaalarvutitest veel vaid unistati – alles esimesed katsejänesed suutsid ja soovisid sellise koletisega nagu koduarvuti toona tegeleda. Ei läinud aga aastatki, kui Rainu leidis üles ka telefoniliini ja ühendas arvuti dial-up-ühendusega algelisse internetti. Nii see digitarklus hoo sisse sai, aga õpib ja katsetab ta läbi argikogemuste ja töö digitarkusi muidugi senini.

Kommentaarid