Jätkates Digitarga kasutamist oled teadlik küpsiste kasutamisest.
Allikas: google

Mis vahe on Mobiil-ID ja Smart-ID teenustel ning kas need asendavad „päris“ ID-kaarti?

#mobiil-id #Smart-ID

Seoses pankade otsusega peatselt paroolikaardid lõplikult kasutuselt kõrvaldada ning meenutades hiljutisi ID-kaartide probleeme, on paslik veel kord üle vaadata, mis vahe on Mobiil-ID ja Smart-ID teenustel. Samuti on kasulik meelde tuletada, kas ja kuidas need teenused nii-öelda päris ID-kaarti asendavad.

 

 

Mis on Mobiil-ID?

 

Mobiil-ID on tegelikult üsna vana ja tuntud ning seda kasutab u 160 000 inimest. Kohe alustuseks võib lihtsustatult öelda, et Mobiil-ID asendab suures osas ID-kaarti ning sellega saab teha samu digitaalseid toiminguid nagu ID-kaardiga. See tähendab, et Mobiil-ID on riigi poolt aktsepteeritud digitaalne isikutunnistus ning selle abil antud allkiri on võrdne omakäeliselt kirjutatud allkirjaga. Ehk siis võimalik on allkirjastada dokumente ja ka näiteks valimistel hääletada. Samuti saab Mobiil-ID abil end tuvastada erinevatesse keskkondadesse, nagu pangad, riigiametid jne, sisselogimisel.

 

Kuidas saada?

Mobiil-ID kasutuselevõtuks on esimese sammuna vaja vastavat SIM-kaarti. Selleks tuleb ühes võtta oma isikut tõendav dokument ja pöörduda oma mobiilioperaatori poole. Sealt väljastatakse Mobiil-ID toega SIM-kaart koos PIN-koodidega – PIN1 autentimiseks ja PIN2 allkirjastamiseks. Seejärel tuleb teenus politsei lehel aktiveerida. Oluline nüanss on siinjuures see, et aktiveerimiseks on vaja kehtivat ID-kaarti koos selle koodidega. Aga kui Mobiil-ID on kord aktiveeritud, siis edaspidisteks toiminguteks enam ID-kaarti vaja ei lähe.

 

Kuidas töötab?

Mobiil-ID toimib nii nuti- kui ka nuputelefoni, aga ka tahvelarvutiga.Telefonidesse mingisugust eraldi tarkvara laadida vaja ei ole ning vaja ei ole ka internetiühendust, kuna taustal vahetab telefon teenusepakkujaga SMS-e. Iga kasutuskorraga saadetakse neid kaks tükki. Reaalselt näeb teenuse kasutamine välja nii, et näiteks panka logimisel tuleb enda autentimisviisiks valida mobiil-ID ning sisestada ilmunud aknasse kasutajatunnus ja oma telefoninumber. Seejärel saadetakse telefonile koos kontrollkoodiga, mis peab ühtima panga lehel kuvatavaga, teavitus Mobiil-ID PIN1 sisestamiseks ning kui sisestatud kood on õige, siis ongi toiming tehtud. Kui seejärel tuleb pangas teha ka ülekanne, siis kinnitamiseks küsitakse samal teel PIN2 koodi. Mobiil-ID abil saab allkirjastada ka arvutis olevaid dokumente, kuid sellisel juhul peab arvutisse olema laaditud ID-kaardi tarkvara. Ehk siis see sama, millega saab kasutada ka ID-kaarti. Allkirja andmisel tuleb teha vaid vastav valik: kas ID-kaart või Mobiil-ID.

Seega asendab Mobiil-ID digitaalsete toimingute osas ID-kaarti. Selle kasutamiseks vajad vaid oma telefoni ning kuna see on tavaliselt alati käepärast, on nimetatud variant sageli mugavam, võrreldes ID-kaardi otsimise ja lugejasse pistmisega. Eriti olukordades, kus ID-kaart võib küll käepärast olla, kuid selle lugejat mitte.

 

Hea teada

Mobiil-ID teenus töötab nii Eestis kui ka välismaal. Teenuse toimimiseks piisab vaid mobiililevi olemasolust. Mobiil-ID on seotud kindla inimesega ja igaühel saab olla ainult üks Mobiil-ID. Teenuse kuumakse on 1 euro, kuid Mobiil-ID enda kasutamine on tasuta – välja arvatud välisriikides, kus olenevalt paketist võib lisanduda tasu SMS-ide eest.

 

Mis on Smart-ID?

 

Smart-ID on võrreldes mobiil-ID teenusega palju uuem ja võimaldab osaliselt samu toiminguid, kuid ei asenda viimast kõiges. Olulisim erinevus Smart-ID ja Mobiil-ID vahel on see, et Smart-ID abil ei saa anda samal kujul digiallkirja. Küll aga võimaldab see väga mugavalt erinevatesse keskkondadesse sisse logimist ja ongi peaasjalikult sellel eesmärgil loodud. Smart-ID on seega hea alternatiiv näiteks neile, kes on siiani kasutanud koodikaarte, kuid tahavad või peavad nüüd sellest loobuma.

 

Kuidas saada?

Smart-ID eeldab esimese asjana nutiseadme olemasolu. Seejärel tuleb sõltuvalt seadmest, kas Google Play või Appstore’i rakendustepoest alla laadida Smart-ID rakendus. Kui see on tehtud, tuleb end rakenduses autentida ja juhiseid järgides konto tekitada. Seejuures on kindlasti vajalik isikukoodi olemasolu. Samuti tuleb ise luua ja muidugi meelde jätta PIN-koodid. Täpsemalt saab selle protsessi kohta lugeda siit.

 

Kuidas töötab?

Kui teenus on aktiveeritud, siis on Smart-ID kasutamiseks vaja ainult seadet ning selles olevat rakendust. Ei ole vaja eraldi SIM-kaarti või kaardilugejat. Näiteks panka logimisel tuleb autentimisviisiks valida Smart-ID, sisestada isikukood ning seejärel kuvatakse nutiseadme ekraanile teade koos kontrollkoodiga. Edasi tuleb sisestada PIN-kood – ja valmis ta ongi! Ehk tegelikult on Smart-ID kasutamine väga sarnane Mobiil-ID kasutamisega. Tehniline erinevus võrreldes Mobiil-ID-ga on see, et taustal kasutatakse andmesideühendust, mitte ei saadeta SMS-e ning loobutud on füüsilise turvaelemendi ehk SIM-kaardi kasutamisest krüptograafiliste võtmete hoidmisel. Võtmed on hoopis jagatud rakenduse ja serveri vahel. Samuti saab Smart-ID-d üheaegselt kasutada mitmel seadmel. See tähendab, et võimalik on teha Smart-ID korraga mitmele telefonile või tahvelarvutile ning klient saab end tuvastada kõigis seadmetes. Enda seadmeid saab kasutaja hallata vastaval lehel.

 

Hea teada

Smart-ID on teenusena kasutaja jaoks tasuta, lisanduda võib vaid andmeside ühenduse tasu näiteks välismaal olles. Smart-ID-ga ei saa valimistel hääletada ega anda omakäelise allkirjaga võrdseid allkirju. Mobiil-ID kasutajad ei pea Smart-ID peale üle minema, küll aga võib teenuseid kasutada paralleelselt.

 

Mina kirjutan peamiselt nutitelefonidest ja nendega seonduvast (rakendused, hooldamine). Samuti annan ülevaateid arvutitest ja nende lisaseadmetest – kuidas oma seadmete eest hoolitseda ja mismoodi valikut teha.

Kommentaarid

Tutvun toodetega
Lugesid loo läbi, võta nüüd hetk ja sirvi seotud tooteid või pane kinni ja naudi surfamist edasi