Jätkates Digitarga kasutamist oled teadlik küpsiste kasutamisest.

Eestis uue äriühingu loomiseks on vaja ID-kaarti, internetiühendust ja mõned minutid vaba aega. Seda muidugi juhul, kui oled eelnevalt läbi mõelnud kõik olulised punktid. Tihti on üheks keerulisemaks otsuseks ettevõtte (äri)nime väljamõtlemine.

Alustama peaks kindlasti rohkem kui ühe nimevariandiga ja olema valmis oma esialgset ideed muutma, arvestades kõiki piiranguid, olemasolevaid kaubamärke ja muid nüansse, mis töö käigus ilmneda võivad.

 

Äriregister

 

Eestis ettevõtet registreerides on esimeseks kohaks, kuhu vaadata, äriregistri nimepäring. Nimepäringu lehelt leiab juhendeid, nõudeid, piiranguid ja soovitusi, millega nime valikul tuleks arvestada, lisaks leiab viiteid õigusaktidele ning saab kasutada otsingut, mis kontrollib, kas soovitud nimi on juba olemas ja leiab sarnase kirjapildi või kõlaga nimesid.

 

 

 

Lisaks Eestis registreeritud nimedele on Eestis õiguskaitse ka Euroopa Ühenduse kaubamärkidel. See tähendab, et ärinime valikul tuleb kaubamärke kontrollida lisaks sellelt veebilehelt.

Samal ajal tuleks kohe mõelda ka selle peale, milline saab olema ettevõtte veebiaadress ehk domeen.

 

Domeen

 

Domeen on ettevõtte veebiaadress, mis enamikul juhtudel koosneb firma nimest ja domeeni laiendist, mida vahel kutsutakse ka maatunnuseks. Oluline on meeles pidada, et ka ettevõtte e-posti aadressid hakkavad sisaldama valitud domeeni aadressi.

Mida domeeni valides silmas pidada? Küsisime nõu Telia IT-teenuste juhilt Karel Vähilt.

“Domeeninime valikul tasub kindlasti varuda aega, sest faktoreid, millega peab arvestama, on palju. Domeeninimi peab olema unikaalne, kuid samas peaks see olema lihtne, lühike ja meeldejääv ning hästi seostuma firma tegevusvaldkonnaga. Suurfirmade puhul on parim kasutada brändi- või firmanime, väikeettevõtete puhul on kasulikum domeeninimena kasutada põhitegevusala.
Täpitähtede kasutamine domeeninimes on lubatud, aga ei ole soovitatav. Näiteks meiliprogrammid täpitähti ei tuvasta (e-posti aadress ei saa olla tõnis@päike.ee). Täpitähtede kasutamine on harjumatu ka välismaalastele, kellel ei ole klaviatuuridel meile tuntud täpitähti.
Domeeni lõpu ehk domeenilaiendi valimisel tuleks lähtuda sellest, millisele turule tegevus on suunatud. Eestis tegutsedes on parim laiend .ee ja .eu oleks võimalus siis, kui .ee on võetud. Rahvusvahelisel turul parim domeenilaiend on .com ning näiteks .ru kui tegevus on suunatud Venemaa turule. Domeeninime alguses olev WWW on enda valiku küsimus. Tähtis on lihtsalt siis see, et kõik aadressid ja lingid oleks ühtemoodi – kas ilma WWW’ta või koos WWW’ga.
Kui domeeninimi on juba võetud (domeeni olemasolu saab kontrollida näiteks siit), siis esimese variandina tasub proovida mõnda teist domeenilaiendit, proovida sünonüümi või lisada domeeninimele fraas või number.”

Kõige tavalisem probleem uue domeeni registreerimisel on tõdemus, et kõik head domeenid on juba võetud, kuna enamasti kehtib reegel “kes ees, see mees. Näiteks on kõik nelja tähe pikkused .com domeenid on juba registreeritud. Domeene müüakse ka järelturul.

 

Soovitan uurida:

http://www.buydomains.com/

http://sedo.com/

Mõlemad sisaldavad suurt hulka müügisolevaid domeene ja detailseid filtreid domeenide leidmiseks.

 

Sotsiaalvõrgud

 

Lisaks domeenile on oluline, et ettevõtte nime oleks võimalik kasutada Facebookis, Twitteris, Instagramis või mõnes muus sotsiaalmeedia kanalis. Kiire ülevaate, kas ja millistes keskkondades nimi juba kasutusel on, saab näiteks siit portaalist.

 

Bränd ja kaubamärk

 

Kaubamärk on nimi, sümbol, kujundus või nende kombinatsioon. Selle põhifunktsiooniks on eristada ühe firma tooteid teistest samaliigilistest toodetest. Kaubamärk saab õiguskaitse kaubamärkide registrisse kandmisega. Toode on see, mida firma valmistab ja müüb. Bränd on see, mida tarbija ostab.

Brändil on kolm olulist osa: brändi nimi, logo ja slogan. Brändi nimi peab olema teistest eristuv, kergesti meeldejääv ning kirjeldama toote kuuluvust.

Nime valikul tasub mõelda, kas see töötaks tulevikus brändina ja kuidas see kõlab mõnes muus keeles, kui on ambitsiooni välisturgudele laieneda. Mõtteainet nime ja brändi teemadel annab Telia jaevõrgu ja brändi turundusjuht Marie Niilisk: “Tänasel päeval inimesed ei tarbi enam pelgalt toodet või teenust, vaid peamiselt kogemust ja brändi. Viimast luues saad anda edasi oma ettevõtmise lugu – nii on sul võimalik siduda tarbijad emotsionaalselt ja eristuda konkurentidest. Kõige olulisem on siinjuures mõtestada lahti, millisena soovid, et klient sinu toodet, teenust näeb ja tunnetab.”

Ühtne ärinimi ja bränd loovad usaldust ning loogilise terviku. Samas on väga levinud, et ühe ärinime arvel on üks või enam erinevat brändi. Nime valikul on oluline kontrollida võimalikke tähendusi eri riikides, valida lühike ja lööv sõna pikkus ning kõlav tähtede kombinatsioon. Brändi nimi võiks olla kasutatav kõikides kanalites ja vahendites. Mõtle kindlasti läbi, millisele sihtturule on sinu äritegevus suunatud – eestikeelne nimi võib sulle tunduda paeluv, kuid ei pruugi välisturul toimida, olles liialt abstraktne.

 

Lühiülevaade brändi peamistest eesmärkidest

  • Annab ülevaate sinu ettevõtmise sisust.
  • Loob usaldusväärsust.
  • Seob tarbijad emotsionaalselt.
  • Tõstab inimeste lojaalsust.
  • Kaasab ja motiveerib kliente.

 

Kokkuvõttes –  bränd on kui tööriist ja väärtuste süsteem, mis seob sinu ettevõtte käekirja, tooted-teenused, töötajad ja kliendid tervikuks.

Seejuures on oluline teada, et ühel äriühingul võib olla mitu brändi ja kaubamärki ning äriühingu nimi ei pea olema sama mis bränd või kaubamärk. Näiteks Eestis levinud lõunasöögirestoran Daily on ettevõtte Baltic Restaurants Estonia AS üks kaubamärkidest.

 

Kavalad tööriistad

 

Kui ühtegi head nimeideed ei ole, esialgne nimi on juba kasutusel või ei vasta nõuetele, siis tasub proovida järgmist:

 

Mida vältida

 

Vahel võib mõni fraas või tähekombinatsioon olla eesti või inglise keeles tähenduseta, samas omada mingis teises keeles tähendust. Kui ettevõtte nime tähendus mõnes muus keeles tekitab valesid seoseid, siis võib see raskendada brändi kujundamist ja vahel on vaja sihtturust lähtuvalt välja mõelda sobivam brändinimi. Piinlikku olukorda aitab vältida Word Safety otsing, mis otsib nii otseseid kui ka häälduselt sarnaseid vasteid 19 keelest. Aeg-ajalt ei tee korralikku eeltööd ka suurkorporatsioonid: näiteks Mitsubishi Pajerot müüakse Hispaania keelt kõnelevates riikides hoopis Mitsubishi Montero nime all ja kindlasti leiab hea põhjenduse, miks Fordi mudeli Pinto müüginumbrid Brasiilias erakordselt madalad olid.

Näiteks nimi Pajero ei sobi kasutamiseks 20 eri riigis.

 

Lugemist ja inspiratsiooni nime teemadel leiad veel:

Iga probleemi lahenduseks on kusagil olemas äpp ja see tuleb lihtsalt üles leida. „Kui sa ei ole kõiki võimalike protsesse oma ettevõttes juba digitaalseks muutnud, siis sa raiskad enda ja oma kolleegide aega ja väga palju potentsiaali jääb kasutamata.“ Olen uusi IT süsteeme juurutanud nii suurtes kui väikestes ettevõtetes ja vajaliku lahenduse puudusel ka mõne toote hoopis ise valmis ehitanud.

Kommentaarid

Tutvun toodetega
Lugesid loo läbi, võta nüüd hetk ja sirvi seotud tooteid või pane kinni ja naudi surfamist edasi