Jätkates Digitarga kasutamist oled teadlik küpsiste kasutamisest.

Eestis uue äriühingu loomiseks on vaja ID kaarti, interneti ühendust ja mõned minutid vaba aega. Seda muidugi juhul kui oled eelnevalt läbi mõelnud kõik olulised punktid. Tihti on üheks keerulisemaks otsuseks ettevõtte (äri)nime välja mõtlemine.

Alustama peaks kindlasti rohkem kui ühe nime variandiga ja olema valmis oma esialgset ideed muutma, arvestades kõiki piiranguid, olemasolevaid kaubamärke ja muid nüansse, mis töö käigus ilmneda võivad.

 

Äriregister

 

Eestis ettevõtet registreerides on esimeseks kohaks, kuhu vaadata, äriregistri nimepäring. Nimepäringu lehelt leiab juhendeid, nõudeid, piiranguid ja soovitusi millega nime valikul tuleks arvestada, lisaks leiab viiteid õigusaktidele ning saab kasutada otsingut, mis kontrollib kas soovitud nimi on juba olemas ja leiab sarnase kirjapildi või kõlaga nimesid.

 

 

 

Lisaks Eestis registreeritud nimedele omavad Eestis õiguskaitset ka Euroopa Ühenduse kaubamärgid. See tähendab, et ärinime valikul tuleb kaubamärke kontrollida lisaks siit veebilehelt.

Samal ajal tuleks kohe mõelda ka selle peale, milline saab olema ettevõtte veebiaadress ehk domeen.

 

Domeen

 

Domeen on ettevõtte veebi aadress, mis enamikel juhtudel koosneb firma nimest ja domeeni laiendist, mida vahel kutsutakse ka maatunnuseks. Oluline on meeles pidada, et ka ettevõtte e-maili aadressid hakkavad sisaldama valitud domeeni aadressi.

Mida domeeni valides silmas pidada? Küsisime nõu Telia IT teenuste juht Karel Vähi`lt.

“Domeeninime valikul tasub kindlasti varuda aega, sest faktoreid, millega peab arvestama on palju. Domeeninimi peab olema unikaalne, kuid samas peaks olema lihtne, lühike ja meeldejääv ning hästi seostuma firma tegevusvaldkonnaga. Suurfirmade puhul on parim kasutada brändi- või firmanime, väikeettevõtete puhul on kasulikum domeeninimena põhitegevusala.
Täpitähtede kasutamine domeeninimes on lubatud aga ei ole soovitatud. Näiteks meiliprogrammid täpitähti ei tuvasta (e-posti aadress ei saa olla tõnis@päike.ee). Täpitähtede kasutamine on harjumatu ka välismaalastele, kellel ei ole klaviatuuridel meile tuntud täpitähti.
Domeeni lõpu ehk domeenilaiendi valimisel tuleks lähtuda sellest, millisele turule tegevus on suunatud. Eestis tegutsedes on parim laiend .ee ja .eu oleks võimalus siis, kui .ee on võetud. Rahvusvahelisel turul parim domeenilaiend on .com ning näiteks .ru kui tegevus on suunatud Venemaa turule. Domeeninime alguses olev WWW on enda valiku küsimus. Tähtis on lihtsalt siis see, et kõik aadressid ja lingid oleks ühtemoodi – kas ilma WWW’ta või koos WWW’ga.
Kui domeeninimi on juba võetud (domeeni olemasolu saab kontrollida näiteks siit) siis esimese variandina tasub proovida mõnda teist domeenilaiendit, proovida sünonüümi või lisada domeeninimele fraas või number.”

Kõige tavalisem probleem uue domeeni registreerimisel on tõdemus, et kõik head domeenid on juba võetud, kuna enamasti kehtib reegel “kes ees see mees. Näiteks on kõik 4 tähe pikkused .com domeenid juba registreeritud. Domeene müüakse ka järelturul.

 

Soovitan uurida:

http://www.buydomains.com/

http://sedo.com/

Mõlemad sisaldavad suurt hulka müügisolevaid domeene ja detailseid filtreid domeenide leidmiseks.

 

Sotsiaalvõrgud

 

Lisaks domeenile on oluline, et ettevõtte nime oleks võimalik kasutada Facebookis, Twitteris, Instagrammis või mõnes muus sotsiaalmeedia kanalis. Kiire ülevaat, kas ja millistes keskkondades nimi juba kasutusel on saab näiteks siit portaalist.

 

Bränd ja kaubamärk

 

Kaubamärk on nimi, sümbol, kujundus või nende kombinatsioon. Selle põhifunktsiooniks on eristada ühe firma tooteid teistest samaliigilistest toodetest. Kaubamärk saab õiguskaitse kaubamärkide registrisse kandmisega. Toode on see, mida firma valmistab ja müüb. Bränd on see, mida tarbija ostab.

Brändil on kolm olulist osa: brändi nimi, logo ja slogan. Brändi nimi peab olema teistest eristuv, kergesti meeldejääv ning kirjeldama toote kuuluvust.

Nime valikul tasuks mõelda kas see töötaks tulevikus brändina ja kuidas see kõlab mõnes muus keeles kui on ambitsiooni välisturgudele laieneda. Mõtteainet nime ja brändi teemadel annab Telia jaevõrgu ja brändi turundusjuht Marie Niilisk: “Tänasel päeval inimesed ei tarbi enam pelgalt toodet või teenust, vaid peamiselt kogemust ja brändi. Viimast luues saad anda edasi oma ettevõtmise lugu – nii on sul võimalik siduda tarbijad emotsionaalselt ja eristuda konkurentidest. Kõige olulisem on siinjuures mõtestada lahti, millisena soovid, et klientsSinu toodet, teenust näeb ja tunnetab.”

Ühtne ärinimi ja bränd loovad usaldust ning loogilise terviku. Samas on väga levinud, et ühe ärinime arvel on üks või enam erinevat brändi. Nime valikul on oluline kontrollida võimalikke tähendusi eririikides, valida lühike ja lööv sõna pikkus, kõlav tähtede kombinatsioon. Brändi nimi võiks olla kasutatav kõikides kanalites ja vahendites. Mõtle kindlasti läbi, millisele sihtturule on Sinu äritegevus suunatud – eestikeelne nimi võib Sulle tunduda paeluv, kuid ei pruugi välisturul toimida, olles liialt abstraktne.

 

Siin on lühiülevaade brändi peamistest eesmärkidest:

  • Annab ülevaate sinu ettevõtmise sisust;
  • Loob usaldusväärsust;
  • Seob tarbijad emotsionaalselt;
  • Tõstab inimeste lojaalsust;
  • Kaasab ja motiveerib kliente.

 

Kokkuvõttes –  bränd on kui tööriist ja väärtuste süsteem, mis seob sinu ettevõtte käekirja, tooted-teenused, töötajad ja kliendid tervikuks.

Seejuures on oluline teada, et ühel äriühingul võib olla mitu brändi ja kaubamärki ning äriühingu nimi ei pea olema sama, mis bränd või kaubamärk. Näiteks Eestis levinud lõunasöögirestoran „Daily“ on ettevõtte „Baltic Restaurants Estonia AS“ üks kaubamärkidest.

 

Kavalad tööriistad

 

Kui ühtegi head nime ideed ei ole, esialgne nimi on juba kasutusel või ei vasta nõuetele siis tasub proovida järgmisi punkte:

 

Mida vältida

 

Vahel võib mõni fraas või tähekombinatsioon olla eesti- või inglisekeeles tähenduseta, samas omada mingis teises keeles tähendust. Kui ettevõtte nime tähendus mõnes muus keeles tekitab valesid seoseid siis võib see raskendada brändi kujundamist ja vahel on vaja sihtturust lähtuvalt välja mõelda sobivam brändinimi. Piinliku olukorda aitab vältida Word Safety otsing, mis otsib nii otseseid kui häälduselt sarnaseid vasteid 19 erinevast keelest. Aegajalt ei tee korralikku eeltööd ka suurkorporatsioonid seega Mitsubishi Pajero-t müüakse Hispaania keelt kõnelevates riikides hoopis Mitsubishi Montero nime all ja kindlasti leiab hea põhjenduse, miks Fordi mudeli Pinto müügiumbrid Brasiilias erakordselt madalad olid.

Nt. Pajero nimi ei sobi kasutamiseks 20 erinevas riigis

 

Lugemist ja inspiratsiooni nime teemadel leiad veel:

Iga probleemi lahenduseks on kusagil olemas äpp ja see tuleb lihtsalt üles leida. „Kui sa ei ole kõiki võimalike protsesse oma ettevõttes juba digitaalseks muutnud, siis sa raiskad enda ja oma kolleegide aega ja väga palju potentsiaali jääb kasutamata.“ Olen uusi IT süsteeme juurutanud nii suurtes kui väikestes ettevõtetes ja vajaliku lahenduse puudusel ka mõne toote hoopis ise valmis ehitanud.

Kommentaarid

Tutvun toodetega
Lugesid loo läbi, võta nüüd hetk ja sirvi seotud tooteid või pane kinni ja naudi surfamist edasi