Jätkates Digitarga kasutamist oled teadlik küpsiste kasutamisest.

Inimene on oma loomult laisk. Või siis pehmemalt öeldes energiasäästlik. Kuigi mingist vaatenurgast on laiskus progressiivne jõud, mis sunnib inimest nuputama üha uusi ja mugavamaid lahendusi oma elu jaoks, kaasneb mugavusega paraku ka vähene füüsiline aktiivsus. Kõik see käib ka minu kohta.

Väikeseid nippe liikumisaktiivsuse suurendamiseks

  • Püüa oma liikumine jagada terve päeva peale.
  • Püüa oma päevanorm (nt 90 minutit) täis kõndida võimalikult vara. Kõik, mis hiljem lisandub, on n-ö meeldiv boonus.
  • Suur abi on muusikast, st pleierist ja kõrvaklappidest – seades sammu muusikarütmis ja -tempos on kõndimine kergem ja meeldivam.
  • Leia endale kaaslane, kellega koos kõndida (või isegi joosta), seltsis juteldes mööduvad ka minutid kiiremini.
  • Kellast kellani arvuti taga istumise asemel tee oma rutiini väikseid jalutuspause, mis aitavad tõsta ka produktiivsust.
  • Ühistransporti kasutades ära vali sihtpunktile lähimat peatust, vaid välju meeldiva jalutuskäigu kaugusel.
  • Pole halba ilma, on vale varustus – vihma- ja tuulekindel riietus muudab jalutuskäigu nautimisväärseks ka kehva ilmaga.
  • Kõige raskem on ennast mõnusate koduseinte vahelt välja ajada, aga garanteerin, et tagantjärele tunned oma otsusest rõõmu ja rahuldustunnet.
  • Leia endale sobivam nutirakendus, minu valik ei pruugi olla kõige õigem sinu jaoks.
  • Pea igast populaarsemast rakendusest on saadaval nii tasuline kui ka tasuta variant, proovi esialgu tasuta versiooni ja alles seejärel otsusta, kas tasulisest oleks rohkem abi.
  • Ära põe, kui alguses mõni päev ka vahele jääb, tegelikult oled sa tugevam, kui arvata võid.

Jõudsat kulgemist!

Pole ma liikumislembene olnud juba lapsest saati, eelistades õues ringirabelemise asemel toas raamatuid lugeda. Seda enam nüüd soliidsemas vanuses ning rikkaliku ülekaaluga püüdsin veel umbes aasta tagasi oma jalgade tööd võimalikult minimeerida, töötades hoolikalt välja optimaalsed, st vähem kurnavad logistilised marsruudid.

Paraku aga ei lasknud minu efektiivsed liikumisplaanid mul loorberitele lesima jääda, sest tõhus mitteliikumine hakkas avaldama kehakaalule märgatavat lisamõju. Pole ka ime – liikusin aktiivselt ehk lihtsalt kõndisin päevas vähem kui 30 minutit! Kaine talupojamõistus ütles mulle, et nii see asi hästi ei lõpe.

Mobiilne õlalepatsutus

Olen kindel, et paljud lugejad üllatuvad ka ise, kui kontrollivad, kui vähe nad tegelikult päevas liiguvad.

Kõigepealt asusin mõistagi menüü kallale, kuid otsustasin siis ka oma liikumist monitoorima hakata. Nii App Store’is kui ka Google Plays on ohtralt erinevaid tasuta ja tasulisi rakendusi, mis kasutajat selles abistavad. Lihtsad sammulugejad aga on ju sisse integreeritud mõlemasse suuremasse mobiilsesse opsüsteemi.

Ometi ei tundunud Apple Health minu nuhvlis eriti seksapiilne ja innustav, sobides rohkem perearstile info edastamiseks kui motivaatoriks.

Toitu teadlikumalt

Lark
Lark

  • Kõrvalepõikena tahaks mainida ka ühte teist nutirakendust Lark. Ka see jälgib kasutaja liikumist ning lisaks sellele annab ka igati asjakohaseid toitumisnõuandeid. Sisestades sinna peale iga einet oma menüü, teatab rakendus, mis söödust oli kasulik ja mis mitte.
  • Toidu kogustest esialgu (vähemalt tasuta versiooni puhul) juttu ei ole, vaid lihtsalt sellest, kas need toiduained on kasulikud või mitte. Ühtlasi pakkus rakendus ka toidu statistikat pikema aja vältel.
  • Kindlasti on sellisest rakendusest kasu neile, kes erilise hoolega oma toidusedelit silmas peavad. Minu jaoks aga osutus selline intensiivne kahepoolne suhtlus pikapeale kurnavaks ning nii see vaikselt varjusurma surigi. Mõnede jaoks aga võib sellest olla suur ja asendamatu abi.

Peale mõningat valikut sikutasin telefoni kaks rakendust – Moves ja Human. Movesi soovitas sõber, Humani peale komistasin App Store’is ringi luusides. Ilmselt köitis mind selle keskmisest kenam ja intuitiivne kasutajaliides. Kiiduväärsed olid ka Movesi kasutajaliides ja disain, kuid paraku olin sunnitud sellest mõne aja pärast lahkuma, kuna rakendus oli liialt näljane nuhvli aku järele.

Seega on tänaseks juba üle aasta minu üheks igapäevaseks põhirakenduseks olnud Human, mis on saadaval nii iOS-i kui ka Androidi jaoks.

Human üritab oma kasutajat motiveerida positiivsete teadetega iga liikudes läbitud 30 minuti järel. Poole tunni eest annab Human kasutajatele pronksist auraha, tunniajase liikumise eest hõbedase ning pooleteisttunnise liikumise eest kuldse “medali”.

90-st suuremate numbrite puhul enam teateid ei edastata, vaid kasutatakse erinevaid ülivõrdeid, iseloomustamaks päeva lõpptulemust ehk kasutaja mehisust. Kaine talupojamõistus võib siin küll õlgu kehitada, et kui palju need virtuaalsed õlalepatsutused ikka väärt on, kuid vähemalt minu alateadvusele avaldasid need meeldiva kõlliga telefoni saabuvad teated positiivset mõju.

Sedavõrd positiivset, et kui ma esimestel kuudel piirdusingi vaid “pronksmedaliga” ehk kõigest 30-minutise liikumisega, siis mingist hetkest said minu saavutusvajadus ja auahnus minust võitu ning tegin pooletunnisest tsüklist hüppe pooleteisetunnise peale, jättes tunniajalise tsükli vahele.

Ning selle, vähemalt 1,5-tunnise päevase liikumisaktiivsuse juurde olen jäänud püsima tänaseks juba 224 päeva. Nende päevade sekka kuulub ka see päev, kui ma tõbisena tegin oma päevase jalutuskäigu ühes Tallinna kaubanduskeskuses, kuna õues liikumiseks ja tööle minekuks tundsin ennast liiga haigena.

Või õhtu, kui perega Tartust koju sõites tegime peatuse spetsiaalselt selleks, et võiksin enne kuupäeva vahetust oma “kuldmedali” välja teenida. Sest mida pikemaks venib katkematu “kuldmedalitega” päevade rida, seda auahnemaks inimene muutub ja seda olulisem on seda rida mitte katkestada.

Kõndimine – aeg iseendale

Kõige kergem on päevanormi täita, kui teil on nii ehk teisiti tegemist. Nii suutsin igapäevase tööleminekuga täita päevasest liikumisnormist juba peaaegu poole, tulles ühistranspordiga liikudes maha mõned peatused enne töökohale lähimat peatust.

Päevase vajaliku füüsilise koormuse saab tihti kätte jalutamise abil, näiteks vabal hetkel mõtete puhkamiseks või töölt koju jalutades. Foto: Unsplash
Päevase vajaliku füüsilise koormuse saab tihti kätte jalutamise abil, näiteks vabal hetkel mõtete puhkamiseks või töölt koju jalutades. Foto: Unsplash

Poest lõunasööki valides tegin tavalisest suuremaid ringe, tutvudes ka teiste sooduspakkumistega.

Tööpäeva lõppedes liigun taas paar peatusevahet edasi või tagasi lähimast peatusest. Kuna kasutan tööleminekuks nii rongi kui ka trammi-bussi, ei sõitnud ma enam trammiga otse raudteejaama, vaid jalutasin jaama läbi vanalinna. Ning seda olenemata ilmast.

Kui esmapilgul tundubki see võimatu, võid kindel olla, et aja jooksul hakkab see ka sulle meeldima. Sest kõndimine on aeg iseenda jaoks, kui oled segamatult omaette oma mõtetega.

Rahulik käimisrütm muudab mõtted rahulikuks ja tasakaalukaks, aitab neil selgineda. Seega on kõndimine kasulik lisaks füüsisele ka vaimsele tervisele. Lühikesed jalutuskäigud aitavad mõtteid koguda ka keset tööpäeva. Näiteks võib iga täistunni järel teha umbes viie- kuni kümneminutilise jalutuskäigu.

Aja jooksul olen õppinud oma jalutuskäikudele lisama vürtsi. Et Spotify ehk siis muusika on muutunud nende lahutamatuks osaks, siis vahelduseks tuimale tammumisele olen proovinud (ja edukalt) edasi liikuda ka tantsusammul. Mitte küll kõige rahvarikkamates kohtades, vaid pigem inimtühjadel pargiteedel.

Dance, like nobody’s watching. See pakub pinget lisaks jalalihastele ka ülakehale ning muudab enesetunde ekstra mõnusaks isegi siis, kui juhuslik mööduja teie tantsisklemist tunnistama juhtub. Reeglina läheb ka tema nägu naerule, nii et win-win situatsioon.

Vaata ka Piret Käeni soovitusi spordiäppidest:

Kuigi Human on n-ö sotsiaalne rakendus, mis pakub võimalust oma saavutustega võistelda nii oma tuttavate kui ka täiesti võhivõõrastega, siis mind isiklikult on rakenduse see külg jätnud külmaks. Sest mina olen juba võitnud nagunii kõige raskemat vastast, kes eales olla võib – iseennast.

ehk Digitaat on digitaalsete lugude pajataja. "Nimi on vastavuses minu vanusega, pikaajaliste kogemustega erisuguse digikraamiga ning sooviga ning oskustega pajatada lugusid" muigab ta. Ta usub, et hea tehnika peab kohanema inimesega, mitte vastupidi ehk intuitiivsus ennekõige – olgu siis tegu kasutajaliidese või disainiga. "Less is more," ütleb ta – efektiivsus ja säästlikkus on elementaarsed nii visuaalselt kui ka teostuslikult, st masin/aparaat võiks teha väiksema ressursiga enamat. Samuti soovitab ta, et töötavat asja parandada ei maksa. Oma argielus ei saa Digitaat üle ega ümber wifist ja 4G andmesidest, nutitelefonist iPhone ega ka digifotograafiast: "Ehk siis hetkel Sony RX100 II," loetleb ta kasulikke ja vajalikke tehnoloogiaid. "Kuigi olevikust ei saa rääkida minevikus, siis minu jaoks algas digimaailma avastamine ilmselt hetkest, kui müüsin maha oma HTC Desire HD ja soetasin omale esimese 5-tollise ekraaniga nutitelefoni Dell Streak 5. See oli moment, kus ma n-ö tavatarbija rollist siirdusin friigi-digimaailma," meenutab ta. "Igasugust tarkust on hea levitada," näeb ta endal olulist rolli. "Digitarkus on aga kaasaegne tarkuse vorm, millest paljud minu eakaaslased kipuvad ilma jääma. Teisi aidata ongi hea."

Kommentaarid

Tutvun toodetega
Lugesid loo läbi, võta nüüd hetk ja sirvi seotud tooteid või pane kinni ja naudi surfamist edasi