Jätkates Digitarga kasutamist oled teadlik küpsiste kasutamisest.
Mängudest võib leida ka koostegemise rõõmu ning arengut.

Miks täiskasvanud ja naised peaksid rohkem arvutimänge mängima? Eks ikka selleks, et ülejäänud tsiviliseeritud maailmale järele jõuda.

Arvutimängud on liiga tõsine asi, et seda vaid laste mureks jätta. Kuigi keskmine eestlane peab täiskasvanud arvutimängurit pisut napakaks, siis tegelikkuses, see tähendab ülejäänud maailmas, on arvutimängurite keskmine vanus 31 eluaastat. Ning alla 18-aastaseid on mängurite hulgas vaid 29%! Naisi aga on mängurite hulgas tervelt 48%.

Seega ei vasta kuvand arvutimängurist kui vanemate keldris pesitsevast vinnilisest ja võidunudsalgulisest noorukist enam ammugi reaalsusele.

Mängude Öö Tallinnas 15. oktoobril

Mängude Öö toimub Tallinnas Solarise keskuses asuvas Apollo kinos 15. oktoobril kell 21–05.

Toimuvad pingelised suurvõistlused kinoekraanidel, uusimate tehnikavidinate ja videomängude tutvustus, Eesti omad indie-mängud, huvitavad loengud, terve trobikond värskemat virtuaalset meelelahutust sinu sõrmeotste ulatuses, võimalus põgeneda virtuaalreaalsusesse ning palju, palju muud!

Ainult tõelised eesti mehed ja naised kõõritavad seni veel tõrksalt arvutimängude poole, pidades neid mingi kahtlase antisotsiaalse sõltuvuse põhjustajateks. Või vähemalt kasutuks ajaraiskamiseks. Selle asemel veedetakse õhtuid ühiselt televiisori ees erineva … eehm … kunstilise tasemega seriaale ja telešõusid arvustades.

Saladuskatte all võin öelda, et see on kõige passiivsem ja vähearendavam meelelahutusvorm maailmas. Ehk on paljud selle loo lugejad juba ka ise sama tõdemuseni jõudnud, aga igatahes on üha rohkem inimesi tüdinud lõputust diivanil või tugitoolis lesimisest ning on otsimas aktiivsemat meelelahutust.

Vähemalt mujalt maailmast on meil selles suhtes vägagi positiivseid näiteid. Nii kasvas aastatel 2012–2013 Ameerika Ühendriikides üle 50-aastaste naissoost arvutimängurite hulk 32%! Antud juhul on ju tegu seebiseriaalide põhilise sihtgrupiga.

Et Eesti aastaring koosneb üheksast kuust kehvast suusailmast, siis on meie kliimavöötmes asjakohane just tubane ajaviide. Nagu seda on näiteks arvutimäng. Ning valik on siin avar.

Kõige madalamal arenguastmel asuvad teatavasti erinevad kaardimängud ja muud sarnased virtuaalsed ninanokkimisajaviited. Mina isiklikult neid arvutimängudeks ei peakski, sest igal korralikul arvutimängul peab olema mingi lugu ning mängus peab toimuma areng.

Solitaire’i tasemel meelelahutus jääb alla isegi telekavaatamisele, kuigi näiteks Microsoft üritab oma n-ö lauamängude komplektile mingit sportlikku lisaväärtust külge haakida. Siiski kõlbavad sellised mängukesed pigem täitma lühikesi ajavahemikke erinevate tegevuste vahel või teinekord sobib pasjanss ka lihtsalt mõtete kogumiseks ja keskendumiseks.

Arvutimäng – põnevam kui raamat, mõjuvam kui film

Nagu öeldud, on ühel korralikul arvutimängul ka korralik stoori. Kuna mängude valmistamine on kallis lõbu ja mängus on suured rahad, siis ei tee tootjafirmad ka nende lugude puhul mingeid järeleandmisi: nende jaoks leitakse parimad pead, sest mängude turul on konkurents karm.

Tänapäevane arvutimäng on oma graafikalt järele jõudmas filmile, ainult et peategelane selles filmis oled sina ise.

Mängude ÖÖ Tallinnas 15. oktoobril - kohal on ka Digitark!
Mängude ÖÖ Tallinnas 15. oktoobril, kohal on ka Digitark!

Ning seiklustel pole piiri – olgu siis tegu avakosmose või draakonikoopaga, lõunamere piraadilaeva või II maailmasõja lahinguväljaga. Aga lisaks meelelahutuslikule aspektile on arvutimängudel ka erinevaid positiivseid aspekte, mida allpool välja proovin tuua.

Arvutimäng aitab püsida nooruslikumana

Erinevad uuringud näitavad, et arvutimängudega kaasneb tihti ka õppeprotsess, mis aitab hoida meie halle ajurakke aktiivsena. Kui tihti peetakse õppimist peale väsitavat päevatööd liiga kurnavaks, siis arvutimängudes on see protsess meeldivalt varjatud meelelahutuse taha.

Arvutiga mängides avastad uusi asju ning lahendad erinevaid mõistatusi – nii püsib meie mõttetegevus dünaamilisema ja värskemana. See aga avaldab vaieldamatult mõju ka meie kehale. Ühtlasi annab see keskealisele ja vanemale põlvkonnale kokkupuutepinna oma järelkasvuga.

Arvutimäng aitab arendada reageerimiskiirust

Olenevalt arvutimängust tuleb vahel erinevatele tegevustele reageerida hetkega. Et selliste protsessidega reaalset kahju ei kaasne, siis “õpetavad” sellised mänguolukorrad meid kiiremini ja otsustavamalt reageerima ka reaalses elus.

Arvutimängud aitavad leida uusi sõpru

Üheks kiiremini populaarsust võitvaks mängusegmendiks on MMORPG-d ehk mängukeskkonnad, kus liiguvad samal ajal sajad ja tuhanded mängurid üle kogu maailma. Iga mängijat kehastab seal inimese enda “ehitatud” virtuaaltegelane, kes suhtleb seal teiste omasugustega.

Mängijad moodustavad seal virtuaalseid hõime, gilde või teisi ühendusi.

Mängijad võivad seal ülesannete täitmiseks liituda väiksematesse gruppidesse, omavahel niisama suhelda ning kokku leppida ka kohtumisi reaalses elus. Oma kogemustele toetudes võin öelda, et olen leidnud erinevatest MMO-dest endale pea igapäevaseid suhtluspartnereid kuni kauge Austraaliani välja.

Kaugemate kantidega suhtlemise muudavad mõistagi raskemaks erinevad ajatsoonid. Aga ka ainult Euroopas elab juba piisavalt palju põnevaid potentsiaalseid suhtluspartnereid. Mõistagi on kõigi nendega suhtlemiseks vaja osata mõnda rahvastevahelist suhtluskeelt.

Populaarsemate MMO-de puhul on olemas erinevate keelekeskkondade jaoks sobivad mänguserverid või siis vähemalt erinevaid rahvuseid ühendavad gildid, muu hulgas isegi eesti keelt kõnelevad.

Mängimine toob inimesi kokku nii üritustele kui ka üle interneti. Foto: Scanpix
Mängimine toob inimesi kokku nii üritustele kui ka üle interneti. Foto: Scanpix

Arvutimängud arendavad võõrkeeleoskust

Nojah, vaata eelmist punkti. Tõsi, uute keelte omandamiseks pole MMO-d just kõige paremaks keskkonnaks, kuid juba õpitud keelte (peamiselt muidugi inglise) praktiseerimiseks sobivad need suurepäraselt.

Asjatu on hirm, et mängijateks on peamiselt ropu suuga alaealised. MMO-de mängijad on valdavalt juba murdeeast ammu väljas ning omavahelises suhtluses peetakse tavaliselt ikka soliidset joont.

Mängudes rakendatakse oma keeleoskust peamiselt kirjalikult, kuid erinevate lisaprogrammide (nt Teamspeak vms) abil võib teiste mängijatega mikrofoni ja kõrvaklappe kasutades vestelda juba ka reaalaajas.

Arvutimäng tugevdab inimsuhteid

Kuigi paljud lugejad võivad siin kahtlevalt pead vangutada, siis on see ometi nii. Seda muidugi juhul, kui inimesed mängivad ühiselt, ühte ja sama mängu. Siin ei peaks partnerid/sõbrad mitte teineteisega konkureerima, vaid soovitavalt ühiselt sama eesmärgi poole liikuma.

Mängides võivad emotsioonid muutuda üpris tuliseks ning ühine edu aitab tõsta positiivse testosterooni taset. Jagatud rõõm on teatavasti topeltrõõm.

Näiteks võivad MMO-d mängivad elukaaslased jagada omavahel ära klassikalised MMO-s kehtivad tegelasteklassid. Nii võib mees olla soomusrüüsse riietatud sangar, kes kollidele nahukit teeb, tema õrnemast soost elukaaslane aga hea võlur, kes oma tervistavate loitsudega kaaslasel võitluses hinge sees hoiab.

Aga vahelduseks võib olla ka vastupidi. Tegelikult võivad sellised rollimängud tuua värskendavat vaheldust ka rutiinseks kiskuvasse paarisuhtesse. Suur grupp MMO-sid mängivaid inimesi osaleb ka mängusiseselt rollimängudes, kus mängijad mõtlevad välja keerukaid ja mitmeid mängijaid kaasavaid stsenaariume, mis võivad osutuda sama loovateks ja sügavateks nagu päris filmides või raamatutes.

Mängimine õpetab ka elutervet suhtumist ebaõnnestumisse ning kaotusesse. Foto: Scanpix
Mängimine õpetab ka elutervet suhtumist ebaõnnestumisse ning kaotusesse. Foto: Scanpix

Kokkuvõtteks

Kuigi erinevaid ja arendavaid arvutimängude kategooriaid on omajagu, kuulub minu eelistus vaieldamatult MMO-dele. Seda mitmel põhjusel.

  • Esiteks saab seda mängida koos oma pere või partneriga. Teiseks saab selle abil suhelda huvitavate inimestega üle kogu maailma. Tõsi küll – selline lähenemine eeldab peres/majapidamises mitme arvuti olemasolu, kuid hea uudis on see, et reeglina ei nõua MMO-d tehnika viimast sõna, vaid enamasti saab hakkama täiesti keskpärase raudvaraga (isegi sülearvutiga), peamine on korralik internetiühendus.
  • Mõned neist mängudest on täiesti tasuta, kuid enamik neist tuleb siiski osta. Veel mõni aeg tagasi sai valdavat osa MMO-dest mängida kuumaksu eest, kuid tänapäeval on suurem osa neist tasuta. Kuumaksu või mikromaksete eest saab valdavalt vaid mingeid boonuseid, mängulisasid või lisavarustust oma tegelastele.
  • Erinevate arvutimängude valik on praegu sedavõrd avar ja mitmekesine, et selle täiel määral käsitlemiseks ei piisaks isegi raamatust. Käesolev lakooniline käsitlus kriipis vaid selle teema pealispinda, kuid loodetavasti süstis see vähemalt mõnesse lugejasse veidi uudishimu katsetada arvutimängu kui interaktiivset alternatiivi igaõhtusele telekavaatamisele. Kui see tõepoolest nii on, siis on see kirjatükk oma ülesande auga täitnud.
ehk Digitaat on digitaalsete lugude pajataja. "Nimi on vastavuses minu vanusega, pikaajaliste kogemustega erisuguse digikraamiga ning sooviga ning oskustega pajatada lugusid" muigab ta. Ta usub, et hea tehnika peab kohanema inimesega, mitte vastupidi ehk intuitiivsus ennekõige – olgu siis tegu kasutajaliidese või disainiga. "Less is more," ütleb ta – efektiivsus ja säästlikkus on elementaarsed nii visuaalselt kui ka teostuslikult, st masin/aparaat võiks teha väiksema ressursiga enamat. Samuti soovitab ta, et töötavat asja parandada ei maksa. Oma argielus ei saa Digitaat üle ega ümber wifist ja 4G andmesidest, nutitelefonist iPhone ega ka digifotograafiast: "Ehk siis hetkel Sony RX100 II," loetleb ta kasulikke ja vajalikke tehnoloogiaid. "Kuigi olevikust ei saa rääkida minevikus, siis minu jaoks algas digimaailma avastamine ilmselt hetkest, kui müüsin maha oma HTC Desire HD ja soetasin omale esimese 5-tollise ekraaniga nutitelefoni Dell Streak 5. See oli moment, kus ma n-ö tavatarbija rollist siirdusin friigi-digimaailma," meenutab ta. "Igasugust tarkust on hea levitada," näeb ta endal olulist rolli. "Digitarkus on aga kaasaegne tarkuse vorm, millest paljud minu eakaaslased kipuvad ilma jääma. Teisi aidata ongi hea."

Kommentaarid

Tutvun toodetega
Lugesid loo läbi, võta nüüd hetk ja sirvi seotud tooteid või pane kinni ja naudi surfamist edasi