Kuidas muudavad digiseadmed fotograafiat?


pildistamineFotograafia on väljendusviis – emotsioonide edastamine läbi tuhandeid sõnu jutustavate piltide. Läbi ajastute on seda valdkonda, nagu iga teistki, läbinud tehnoloogilised revolutsioonid. Nii on muutunud filmilint mälukaardiks, analoogkaamera digitaalseks, fotoalbum Facebookiks jne. Aina enam liigub fookus puhastelt inimemotsioonidest aga jagamistahtele. Vaatan järgnevas postituses, kuidas nutiseadmed ja digiseadmete areng pildistamist ja sellega seotud käitumist muutmas.

Viimane viisaastak on viinud pildistamise aga enneolematult kõrgele tasemele ja au selle teo eest võib anda pealetungivatele nutitelefonidele, mobiilse interneti kiiruse kasvule, erinevate pilveserverite andmemahtude suurenemisele ja loomulikult sotsiaalmeediale.

Nutitelefonist on saanud fotokaamera

Vaid kolme aastaga on nutitelefonide kasutajate hulk vähemalt neljakordistunud. Kiiresti on kasvanud ekraani suurus, riistvaraline võimekus ning loomulikult ka kaamera, rääkimata miljonitest rakendustest, mida laetakse läbi mobiilse interneti alla iga minut.

Kuna mobiilikaamerate pildikvaliteet on nii palju paranenud ja mobiilsest internetist on saanud pigem kohustuslik elu osa, kui defitsiitne luksus, on inimesi tabanud avastus, et meil ei ole enam vaja odavaid digikompaktkaameraid.

fotograafia

“Seebikate” müük langeb drastiliselt

Selle „seebikarbi“, mida me aeg-ajalt kaasas kandsime, et spontaansetest hetkedest pilte teha, võib nüüd koju jätta, sest telefon on meil niikuinii alati kaasas. Odavamate, 100€ ringi jäävate kompaktkaamerate turg on Euroopas langenud ühe aastaga umbes poole võrra, mis panevad tehnikakaupade müüjad kukalt sügama.

Nutitelefoni omanik pildistab tihemini

Suurbritannias GfK poolt läbi viidud uuringus selgus, et 34% nutitelefonide omanikest kasutavad seda igapäevaselt pildistamiseks. Kaamera omanikest teeb iga päev ühe klõpsu aga kõigest 6%. See number ei ole kindlasti stabiilne, vaid muutub väga kiiresti nutitelefonide kasuks. Nii nagu nad aastaid tagasi võtsid nutitelefonid üle MP3-mängijate turu, on telefonid nüüd saavutamas sama võitu kaamerate üle.

Instagrammistumine

instagram

Mobiilse interneti mahupiirangu kadumisega on massidesse läinud erinevad rakendused – erand ei ole ka pildistamisäpid. Markantne näide rakendusest, millega saab pildistamise lõbusaks teha, pilte töödelda ja enda äranägemise järgi põnevaks kujundada, on Instagram, mis eelmise aasta kevadel müüdi Facebook’le uskumatu ühe miljardi dollarilise summaga.

Nutitelefoni pilt on spontaanse hetke tabamiseks

See revolutsioon jaotab pildistajad kahte erinevasse gruppi. Nutitelefonide kasutajatele on oluline spontaansete hetkede jäädvustamine ning sellega kaasneva emotsiooni jagamine. Pildistaja väga ei mõtle sellele, kui kvaliteetne see pilt on või kui pikalt see säilib. Nende kasutajate seas on sotsiaalmeedia osatähtsus väga kõrge ja tihtipeale on pildid ise suurema emotsionaalse väärtusega.

“Päris” kaamerad on kvaliteetse pildi tegemiseks

Teises rühmas on inimesed, kes kasutavad kõrgema klassi kompakt- või peegelkaameraid, et pilt saaks ka lähemal vaatlusel ilus, sooviga neid hiljem töödelda ning säilitada. Neile on määrava tähtsusega pilveteenuse pakkujate võimaldatav andmemaht, fototöötlustarkvara ning ka erinevad blogi pidamise keskkonnad.

Järsult on kasvanud nende pildistajate seas fotode väljatrükk ning üha enam koostatakse tehtud piltidest fotoraamatuid, -albumeid ja kõike muud sellist. Kõigest poole tunni jooksul laetakse Flickr keskkonda üles keskmiselt 45 000 pilti. Samas, vaid 7,8% neist on tehtud mobiilidega, nagu selgub GfK Saksamaal tehtud uuringust.

flickr

Peeglita peegelkaamera – ainus kasvav kaameratüüp

Ainus kaameratüüp, mis täna veel tõusvaid müüginumbreid näitab, on uudne hübriidkaamera, mis on oluliselt kompaktsem kui peegelkaamera, aga säilitab võimaluse vahetada objektiive, pildistada võimalikult manuaalselt ja omab palju paremat pildikvaliteeti, kui „seebikarbid“.

Alles 2012. aasta juunis tuli viimane tootja, kelleks oli turu valitseja Canon isiklikult, välja enda EOS M hübriidkaameraga ning sellest ajast alates on hinna- ja omadustesõda selles grupis alanud. Jaapanis moodustab hübriidkaamerate müük juba umbes 40% kogu fotoaparaatide müügist.

fotokaamerad

Hübriid on pilti töötlevatele ja printivatele pildistajatele

Hübriidkaamerate müügi kasv näitabki eelnevalt räägitud kahe erineva inimgrupi teket, kus nooremad ja spontaansemad loobuvad kaamerast üldse, et kasutada multifunktsionaalset telefoni ning teised ostavad veelgi kvaliteetsema aparaadi, et hinnata piltides sügavamat sisu, neid töödeldes, säilitades ja välja printides.

Megapikslite võidujooks nutitelefonides

Endiselt saab väga tihti kaamera ostul määravaks megapikslite arv, millele tootjad siiani ka panustavad. Sama teed on läinud ka nutitelefonide tootjad. Nokia tuli välja Lumia 1020 telefoniga, millel on koguni 41 megapiksline sensor. Tegu on siiski suhteliselt eksitava argumendiga, kuna nii kõrge lahutusega pilt saab vajalikuks alles siis, kui see suurele pinnale välja trükkida.

See ei ole kindlasti aga nutitelefoniga pildistaja prioriteet number üks, sest tema tahab hetkeemotsiooni, tulgu see siis mis kvaliteedis tahes. 2010 aastal oli keskmine sensor turul umbes 5 Mpix, täna on aga telefonides 8, 10 ja 12 megapikslised, rääkimata Lumia 1020 omast.

pikslite võidujooks

Kas rohkem piksleid ka kliente huvitab?

Seejuures on aga huvitav asjaolu see, et 80% täna müüdud telefonidest on endiselt keskmiselt 4 megapikslise sensoriga. Nutitelefoniga pildistaja ei hooli tegelikult meeletult kõrge lahutusega kaamerast ja ootab lihtsalt, et ta saaks pildiga rahule jääda. Tehnilised parameetrid ei ole ju ometi põhjus, miks tarbijad enam kompaktkaameraid ei osta.

Tulevik: kaamera kolib prillidesse

Pildistamise vaatest on aga järgmine samm see, et me ei pea enam mitte midagi taskust välja võtma, et hetk jäädvustada. Tundub ulme? Palju on räägitud Google prillidest, päikeseprillidest, kus on sees kaamera sensor, suusaprillidest, mille klaasinurgas näidatakse sinu kiirust, kõrgust ja asukohta jne. See ei ole enam kauge tulevik.

Foto tulevik

Kaugem tulevik: foto- ja videotöötluse revolutsioon?

Foto- ja videotööstus on revolutsiooni lävel, kus on totaalselt muutumas seadmed, millega jäädvustada emotsioone. Nende jagamiseks on täna juba piisavalt väga häid lehekülgi – nüüd on vaja seadmeid, millega need lehed ühilduma panna ning materjali ka töödelda. Ja kindlasti niimoodi, et seda kõike oleks võimalikult kasutajasõbralik ja emotsionaalselt lahe kasutada.

Video: liikumine seiklus- ja spordikaamerasse

Lõpetuseks üks lõik videotest ka. Lisaks nutitelefonidele ja hübriidkaameratele on üha enam populaarsust kogumas nn seiklus- või spordikaamerad, mis jäädvustavad teie liikumist. Esirinnas sel alal on GoPro Hero videokaamera, mis on põrutus- ja veekindel, ning on saanud paljude ekstreemsportlaste lemmikuks tehnikavidinaks.

go pro hero

Kommentaarid