Jätkates Digitarga kasutamist oled teadlik küpsiste kasutamisest.
Allikas: Shutterstock

Nii nagu viimase kümnekonna aastaga on kõvasti arenenud mobiiltelefonid, neist on vahepeal saanud nutitelefonid, on muutunud ka meie autod. Sõidavad nad ikka enam-vähem samamoodi ja viivad meid ühes kohast teise, kuid nutikus on üha hoogsamalt ka neisse tungima hakanud.

 

Esiteks on sõidukitesse lisandunud kõiksugu ekraane. Peamiselt muidugi suur ja universaalne põhiekraan keskkonsoolis. See kuvab vastavalt vajadusele pilti kas navigeerimiseks, muusika ja multimeediaga toimetamiseks, helistamiseks aga ka erinevateks seadistusteks. Üha rohkem kasutakse seda ekraani ka nuppude asemel autole käskluste andmiseks, alates kliimaseadme reguleerimisest, kuni vedrustuse jms. sättimiseks. Lisaks on ekraanid hakanud tasapisi asendama traditsioonilisi “kellasid” rooli taga. Seda tänu oma universaalsusele ja võimele vastavalt vajadusele erinevat infot kuvada.

Paraku on aga nii, et pingutavad autotootjad mis nad pingutavad, muutused autodes on alati aeglasemad kui nutimaailmas tervikuna. Seda kasvõi seetõttu, et auto väljatöötamine on väga aeganõudev ning tootmises on üks mudel võrreldes näiteks nutitelefoniga tunduvalt kauem. See viimane aga on enamikel autojuhtidest olemas ja oskab nutimajanduses reeglina autoga võrreldes ikkagi rohkem. Seega on mõte ja püüe telefoni funktsionaalsus auto suurel ekraanil kasutatavaks teha igati loogiline ja tervitatav. Kahjuks aga ei ole see üldse lihtne ülesanne. Peamiselt seepärast, et iga sõiduk on erinev nii riist- kui tarkvara osas ning ei taha seetõttu telefoniga kuidagi klappida. Õnneks aga on mobiilimaailma peamiste operatsioonisüsteemide Androidi ja IOS-i tootjad Google ja Apple selles suunas tööle hakanud. Autotootjatega on sõlmitud kokkulepped, loodud on teatud standardid ja nii ongi tasapisi sõidukitesse lisandumas võimalus oma telefoni funktsioone läbi auto ekraani kasutada. Hetkel toetavad seda võimlaust küll ainult väga vähesed ja uued autod, kuid neid lisandub pidevalt juurde ning leidub ka toimivaid multimeediasüsteeme mis paigaldatakse vanematesse autodesse originaali asemele.

 

Google poolt pakutava Android auto nimelise süsteemi võimalusi nüüd lähemat vaatamegi

 

Ühendamine

 

Esiteks on oluline veenduda, et auto ikka vastavat võimalust toetab. Veel tuleb telefoni laadida Android Auto rakendus.

Allikas: ekraanitõmmis

 

Seejärel on vaja USB kaablit, et sõiduk ja telefon ühendada. Juhtmevabalt kahjuks ühendus ei toimi. Mõneti on see ka arusaadav, sest “töö” teeb ära telefon ning andmed peavad sealt kiirest edasi liikuma. Samuti vajab telefon töös olles palju voolu, seega on ühendatud USB kaabel siin abiks. Täpsuse huvides mainin siiski, et messidel on näidatud juba ka juhtmevabu lahendusi. Veel on tähtis teada, et android auto peab olema sisse lülitatud ka auto enda seadistustes. Peale ühendamist, rakenduse käivitamist ja erinevate nõusolekute andmist, ilmub kesksele ekraanile rakenduse nii-öelda avaekraan. Kahjuks ei ole läbi Android auto automaatselt kasutatav kogu telefoni sisu, vaid ainult teatud etteantud valikud, ehk sisu, mis on autos kasutamiseks ette valmistatud. Õnneks on tähtsamad ja vajalikumad funktsioonid ikka kenasti olemas. Automaatselt lisatud rakendustele lisaks, saab iga kasutaja ise ka toetatud rakendusi juurde installeerida. Avaekraanil on näha erinevad teavitused, ilmainfo, telefoni olek jms. ning lisaks eraldi ikoonid põhirakenduste kasutamiseks. Lisatud on ka eraldi ikoon Android auto rakendusest väljumiseks.

 

Navigeerimine 

 

Nagu öeldud on põhirakendused eraldi ikoonide alla toodud ning esimese sellise alt avaneb navigeerimine.

Allikas: Mart Laanemägi

 

Vaikimisi on navigeerimiseks kasutatav rakendus Google Maps. See on mugav ja Android telefoni omanikele harjumuspärane. Suures plaanis on kõik nagu telefoniski. Võimalik on sihtkohta otsida, valida erinevate teekondade vahel ning saada asjakohast jooksvat infot.  See kõik on alati, erinevalt autodesse sisse ehitatud süsteemidest, kõige uuemate kaartide ja navigeerimiseks vajaliku jooksva infoga. Kõik on lihtsalt mõnusalt suurel ekraanil. Kellele aga Google Maps ei sobi, see saab kasutada ka populaarset waze rakendust. Lisan veel, et kuna navigeerimise töö teeb ära telefon, siis tegelikult tekib Android auto kasutamisel see võimalus ka sellistele autodele millel algselt GPS-i ei olegi.

 

Helistamine

 

Veel üheks avaekraanil eraldi ikooni saanud rakenduseks on helistamine ja sellega seonduv. Ka see on  telefoniga sarnane. Näha on nii telefonis olevad kontaktid kui ka kõneajalugu. Samuti on ekraanil olemas numbriklahvid, kui soov on helistada mingile numbrile, mida telefoni mälus ei ole. Küll tuleb siin aga mainida, et eelistatud on hääljuhtimine ja telefoniraamatut ning kõneregistrit sõidu ajal puuteekraani kaudu kasutada ei saa. See viimane kehtib tegelikult ka navigeerimise kohta. Süsteem eeldab, et suhtlemine toimib hääle, mitte ekraani vahendusel.

 

Muusika

 

Android auto omab võimalust kuulata voogesituste abil erinevat muusikat. Eelistatud on loomulikult tootja enda Google Play Music nimeline teenus, kuid need kes soovivad, saavad kasutada ka TuneIn Radio, Spotify jms. rakendusi. Eestis olles tuleb paraku küll leppida väiksema teenuste valikuga kui suuremates riikides.

 

Hääljuhtimine ja Google assistant

 

Nagu eelnevalt mainitud, on süsteem üles ehitatud eeldades, et suhtlus toimib hääle abil. Suhtluse alustamiseks tuleb pikalt vajutada roolil olevat helistamise nuppu või mikrofoni ikooni puuteekraanil. Rääkides saab paluda leida lähim söögikoht, dikteerida saadetavaid sõnumeid, kalendrikirjeid jne. Võimalusi on tegelikult üsna palju. Aga kahjuks tuleb siin nentida, et eesti keelt süsteem ei mõista ja suhelda tuleb inglise keeles.

 

Teavitused

 

Enamikele kasutajatele tuleb Telefoni pidevalt erinevaid teavitusi, nagu uued e-kirjad, facebooki sõnumid jms. Oluline on märkida, et android auto neid sõidu ajal sõiduki ekraanile ei kuva. Eesmärgiks on olnud luua ikkagi ohutu ja juhti pigem abistav ning võimalikult vähe häiriv süsteem. Seega on kõik üleliigne “kinni keeratud”. See tähendab, et piiratud on juhile edastatav info aga ka ekraani kaudu süsteemiga suhtlemine. Seetõttu ongi keskendutud pigem hääljuhtimisele, mis toetatud keeli kõnelevatele rahvustele on muidugi mugav. Eesti keelt aga android telefonid teadupärast veel selles osas ei toeta, nii et kasutajal on valida kas inglise keele peale üle minek või siis tee ääres seistes ekraani toksimine.

 

Kokkuvõtteks

 

Hoolimata mõningatest puudustest, on tegu tänuväärse võimalusega osa telefoni funktsionaalsusest auto ekraanile üle tuua ning sellega viimase kasutusmugavust oluliselt parandada. Seega saab see funktsionaalsus, koos Apple konkureeriva rakendusega, tõenäoliselt lähitulevikus väga populaarseks ja jõuab enamikesse uutesse autodesse. Ei taha ju ükski autotootja nutimajanduse osas teistest maha jääda.

Tahaks siia juurde lisada, et auto juhtimine nõuab ikkagi juhi täit tähelepanu. Seega isegi kui Android auto funktsionaalsus on loodud silmas pidades ohutust ja kasutusmugavust, tasuks siiski enne selle kasutamist süsteemi tundma õppida. Seetõttu tuleks ohutuse tagamiseks enne sõitma hakkamist kõik funktsioonid paigal seistes läbi proovida ja kogu funktsionaalsus endale korralikult selgeks teha. Täpsem ja kõige uuem info toetaud sõidukite ja funktsioonide on leitav siit.

 

Mina kirjutan peamiselt nutitelefonidest ja nendega seonduvast (rakendused, hooldamine). Samuti annan ülevaateid arvutitest ja nende lisaseadmetest – kuidas oma seadmete eest hoolitseda ja mismoodi valikut teha.

Kommentaarid

Tutvun toodetega
Lugesid loo läbi, võta nüüd hetk ja sirvi seotud tooteid või pane kinni ja naudi surfamist edasi