Jätkates Digitarga kasutamist oled teadlik küpsiste kasutamisest.

Eelmises artiklis kirjutasin sellest, kuidas kasutada nutiseadmeid nii, et ei tekiks lihaspingeid. Seekord vaatame, millised on õiged kehaasendid arvuti kasutamisel, et see võimalikult loomulik ja tervislik oleks.

Korrektne ehk toetatud istumine laua taga

Kui istud arvuti taga, siis esimene asi, mis peaks olema toetatud, on käed. Labakäed, randmed ja küünarvarred peaksid olema põrandaga paralleelsed, kuid nende toetuspunkt ja -pind sõltub töökoha eripärast. Kui klaviatuur on eraldi laual, kuvarist allpool, siis peaksid käed toetama küünarvartega tooli käetugedele. Kui klaviatuur on arvutiga ühel laual, siis võiks klaviatuuri ees olla kätele toetamise jaoks 15–20 cm vaba pinda.

Teiseks, et hoida korrektset rühti, on vaja toetada jalad. Jalgadele tuleb tagada tugi täistalla alla nii, et painutusnurk põlveliigesest oleks 90°. Mida rohkem on reied toolipõhjale toetatud ehk mida sügavamal istutakse, seda lihtsam on istuda ja korrektses asendis püsida.

Korrektne istumisasend. Allikas: https://www.osha.gov/SLTC/etools/computerworkstations/positions.html)
Korrektne istumisasend. Allikas: https://www.osha.gov/SLTC/etools/computerworkstations/positions.html)

Kolmandaks on vaja istuda tooliga lauale nii lähedale, et sirgelt istudes saaks toetada selga vastu seljatuge (vt joonist). Sirgelt istumine tähendab seda, et õlavööde on enam-vähem vaagnavöötme kohal ja pea on õlavöötme kohal, et saaks tõmmata kujuteldava sirgjoone otse vertikaalselt alla kõrvadest puusaliigeseni. Siinjuures on oluline tähele panna, et õlad oleksid vabad ja õlavööde lõõgastunud. Õlavarred peaksid olema vabalt kere kõrval ning küünarnukkide painutusnurk peaks jääma 90–120° piiresse.

Võib tekkida küsimus, kus siis peaks asuma ekraan. Ekraani asukoht on silmadest 50–75 cm kaugusel ning silmade otsevaate horisontaalkõrgusest 15–40° allpool.

Mis saab siis, kui arvutikasutaja ei istu laua taga?

Tähelepanu väärivad punktid on järgmised: istuda tuleks sirgelt nii, et selg oleks toetatud. Kui tegemist on tahvli või sülearvutiga, siis on soovitav panna näiteks padi koos plaadi või kõvema lauakattega põlvedele-reitele, millele saab toetada käed koos tehnilise vahendiga. Oluline on tähele panna, et pea ei nihkuks väga palju õlavöötmest ettepoole ning õlad oleksid vabad ja neid ei peaks tõstma.

Õige asend olukorras, kus sülearvuti on põlvedel - toetatud käed ja toetatud selg. Foto: Saima Kuu
Õige asend olukorras, kus sülearvuti on põlvedel: toetatud käed ja toetatud selg. Foto: Saima Kuu

Alternatiiv istumisele – seismine

Arvutit või muud nutiseadet võib kasutada ka seistes. Seistes kehtivad kätele, klaviatuurile ja kuvarile samad nõuded, mis on ülal kirjeldatud korrektse istumisasendi juures laua taga töötamise korral. Soovitused lähevad lahku jalgade osas. Seistes peaks jälgima, et jalad on kergelt harkis (mitte rohkem kui õlgade laiuselt). Õlavööde ja vaagnavööde on ühel joonel jalavõlvi kõrgeima osaga, et keharaskus jaotuks ühtlaselt nii päkkadele-varvastele kui ka kandadele.

Õige kehaasend seistes arvutiga töötamiseks. Foto: Saima Kuu
Õige kehaasend seistes arvutiga töötamiseks. Foto: Saima Kuu

Kui selg kipub seistes väsima ja valusaks jääma, soovitan kasutada ühe jala toetuseks ette diagonaali paigutatud pingikest (kõrgus maapinnast ca 15 cm). Näiteks kui seisad vasakul jalal ja toetad paremat jalga pingile, siis pink asub keha suhtes veidi ees ja paremal. Ühel jalal seismise korral peaks pingi asukohta aeg-ajalt muutma – kord toetada sinna paremat jalga, kord vasakut.

Peamised probleemid valede asendite korral

Kui oled valesti istunud või seistes arvuti taga ära vajunud, on peamised tekkivad probleemid seotud õlavöötme ja kaelaga. Need vaevused on üldjuhul samad, mida kirjeldasin artiklis Kuidas vältida nutiseadmete kasutamisega kaasnevaid lihaspingeid“.

Saima on lõpetanud Tartu Ülikoolis füsioteraapia eriala ning omandanud doktorikraadi liikumis- ja sporditeadustes. Ta töötab Tallinna Ülikoolis loodus- ja terviseteaduste instituudis terviseteaduste lektorina. Ta õpetab massaaži, inimese anatoomiat ja füsioloogiat. Saima suhe digimaailmaga on lihtne ta kasutab arvutit ja nutiseadet igapäevase töövahendina ja internetti vajab eelkõige infootsinguks.

Kommentaarid