Jätkates Digitarga kasutamist oled teadlik küpsiste kasutamisest.

heli-kolar1.jpgInimesel on kaks kõrva ning seetõttu esimene heli, mida inimene kunagi kuulis oli stereoheli. Heli aga muutus, kui seda hakati edastama traati mööda. Kolmeosalises saripostituses räägin veidi kodustest helisüsteemidest ja sellest, kuidas helisüsteemid on arenenud ning kuidas koju kõige mõnusam kõlaga ja kvaliteetsem heli saada.

Teema on kindlasti mitmetest varem Digitargas käsitletutest keerulisem, kuid kindlasti huvitav. Esimeses postitused räägin, kuidas moodsad helisüsteemid on välja arenenud ning mis peitud seadmetele paigutatud inglisekeelsete heliga seotud väljendite taga. Teema keskmes on kodukino süsteemid ja ruumilised helielamused.

Stereoheli ajaloost
Esimesed plaadimängijad, raadiod ja telerid olid suutelised edastama vaid monoheli (ei jäta kõrvas ruumilist efekti). Stereoheli edastavad vinüülplaadimängijad ilmusid müügile 1960-del aastatel ning näiteks Eesti Raadio alustas esimesi stereoheliga raadiosaateid alles 1971. aastal. Veidi hiljem jõudis stereoheli kinno ja sealt edasi televiisorisse.

heli-kodukino.jpgTäpsemalt samasugune monoheli kaasnes esimeste helifilmidega. Niikaua, kui domineerisid tummfilmid, kuulas filmivaataja saalis filmi taustaks klaverimängijat. Kinosaal on oma mõõtmetelt suur ja lai ning filmitehnika arenguga koos kaasnes helitehnika areng, et pakkuda ruumilist heli kõigile saalis olijale. Monoheli muutus küll kinos stereoheliks, kuid täie raha eest said heli nautida vaid saali keskel asuvad vaatajad. Ideaalne kuulajakoht peab asuma saali keskel mõlemast kõlarist võrdsel kaugusel.

Dolby Surround helisüsteem muutis heliefektid tõetruuks
 Dolby Laboratories juhtimisel arenes just kinofilmi heli, et pakkuda suures kinosaalis reaalset mitmekanalist heli. Aastal 1976 ilmus kinosaali Dolby Surround nime kandev heliformaat. Selline helisüsteem koosneb kahest esikõlarist, ühest keskkõlarist ja ühest tagakõlarite paarist ehk surround kõlaritest. Viimaste ülesanne on edastada filmiheliga kaasnevaid mürasid, taustahelisid ja muid heliefekte.

Kinosaali külgseintesse ehitati kahe taustakõlari asemel kümneid, et tagada taustahelide ühtlane jaotumine suures saalis. Nii aitas korralik helisüsteem suurel ekraanil vaadatavat nautida täie raha eest. Kui ikka auruvedur liikus ähkides ja aurupahvakaid välja laskes ekraanil vasakust altnurgast ekraani paremasse ülanurka, siis on see heli ruumiliselt tuntav kõigile kinosaalis viibijatele.

Ruumiline heli jõudis kodudesse tänu VHS-kassettidele
Koos videomakkide massilise levikuga jõudis Dolby Surrond heli VHS-kassetil kodusesse helisüsteemi. Kui muusika kuulamiseks oli ja jääb parimaks stereoheli, siis filmi nautimiseks jääb kahest kõlarist väheks.

Kuigi Dolby Surrond ei olnud veel digitaalne heli, oli selle näol tegemist suure tehnilise arenguga kodukasutaja jaoks. Mõned kodukinod on suutelised taasesitama Dolby ProLogic II helipilti, mille erinevuseks varasema Dolby Surroundiga on see, et tagakanalid (nö seljatagused kõlarid) on eraldatud vasakuks ja paremaks tagakanaliks.

heli-51.jpgKõrge kvaliteediga stereoheliga muusikaplaat või VHS-kassetil olev film taasesitatakse dekoodri abil ruumilise 5-kanalilise helina (vt pilti). Lisandus ka LFE-kanal ehk subfoower (basskõlar), mis edastab vaid madalaid bassihelisid ja mürasid. Nüüd võis öelda, et analooghelisüsteem oli valmis saanud ja oli sündinud 5.1 helisüsteem (5 tähistab kõlarite arvu ja 1 bassikõlarite arvu).

Dolby Digital – 6-kanaliline digitaalne heli
Nii nagu ammendus analoogpilt VHS-kasseti näol, oli aeg muutusteks valmis ka heli osas. Esimene Dolby Digital heliga DVD-plaat nägi ilmavalgust 1996. aastal ning on jäänud tänase päevani kodukino standardiks. Digitaalse helisalvestusega tekkis võimalus salvestada 6-kanalilist heli. See tähendab, et plaadil, VHS-kassetil või DVD-l on heli salvestatud 2-kanalilisena ehk stereohelina. Digitaalse heli korral on tegemist 6 eraldi helikanaliga ehk Dolby dekooderid kodukino, VHS-maki või DVD-mängija abil heli 6-kanaliliseks. Tulemuseks on elutruum helipilt.

Helisüsteemide viimane sõna – kaheksakanaliline heli
heli-71.jpgEi ole Dolby Laboratories jäänud puhkama seni väljateenitud loorberitele, vaid on kaasas käinud andmekandjate arenguga. Omavahel võistlevad Blu-ray ja HD-DVD nime kandvad optilised plaadid ja mängijad. Kõige uuemate kodukino seadmete pealt võib leida juba teksti Dolby Digital EX ja Dolby TrueHD. Sellised seadmed taasesitavad heli juba kaheksakanalilisena ehk 7.1 helina. Lisandunud on kaks lisakõlarit Lb ja Rb, mis aitavad tekitada veelgi ruumilisemat heli. Tunned end nagu filmis sees – hääled, taust, kõne – kõik ümbritseb sind virtuaalselt, pakkudes samas reaalsemat helielamust.  

heli-dolby-ex-ja-dolby-hd.jpgSuurim erinevus Dolby Digital EX ja Dolby TrueHD vahel on tagakõlarites. Digital EX võib olla nii 6.1 kui 7.1 kõlarite arvuga. Kui 6.1 korral on lisandunud üks tagumine kõlar (pildil vasakpoolne), siis 7.1 korral edastavad kaks lisandunud tagakõlarit ühte ja sama heli (pildil parempoolne). Dolby TrueHD edastab vähemalt kaheksat eraldiseisvat digitaalset helikanalit, olles seega tõeline 7.1 tehnoloogia. Hetkeseisuga on fikseerinud nii Blu-ray kui ka HD DVD oma helistandardites just maksimaalseks helikanalite arvuks kaheksa.

Ajaks, mil Blu-ray ja HD-DVD andmekandjad vahetavad lõplikult välja DVD-plaadid, on sellised kodused helisüsteemid möödapääsmatud, kuna uuemad optilised meediad võimaldavad salvestada liikuva pildi HD-formaadis koos kaheksakanalilise heliga.

Kasutatud mõisted: Dolby Laboratories

ehk Digilemb teab omast elust, et mehed jäävad ikka lasteks, aga ajapikku muutuvad nende «mänguasjad» targemaks ja kallimaks. «Ja et olla päris sooneutraalne, siis olen tähele pannud, et sellised muutused on omased ka naistele,» selgitab ta ja tutvustab õhinaga oma «mänguasju», milleks on nutifon, peegelkaamera ja Mobiil-ID. Kauges digimaailma alguses, kus Juku PC oli kõva sõna ning dial-up ühenduste igapäevase kasutamiseni oli veel kümmekond aastat minna, nägi Digilemb juba digitulevikku. «Olen pea kogu elu tegelenud õpetamisega-koolitamisega ning seetõttu on välja kujunenud üks lihtne moto – puust ja punaseks,» muigab ta. «Muutvad tehnoloogiad, tulevad üha uuemad ja uuemad ning veelgi targemad seadmed, kuid kasutaja on tihti jäetud vaid suurte arvude ning tugeva turunduse meelevalda,» peab ta oluliseks kaitsta digitarklust jagades just nõrgemaid tehnotormlemises. «Koos digimaailma arenguga peame harima ka kasutajat targemaks, et neist muutustest täie raha eest rõõmu tunda.»

Kommentaarid