Kas ettevõte üldse eksisteerib ilma koduleheta?

#koduleht

COVID-19 valguses sai uue tähenduse väide, et koduleht on ettevõtte visiitkaart internetis. Pigem tuleks seda sõnastada nüüd nii  – ettevõtet pole olemas, kui tal ei ole kodulehte internetis.

 

Koroonaviiruse levikuga seotud piirangud on sulgenud äride füüsilised uksed ning ellu jäävad need, kes suutsid uue olukorraga kiirelt kohaneda ning viia oma tegevuse internetti. Koroonakriisist tulenevalt suurenes uute .ee domeenide registreerimine 12% ning kasvas ka e-poodide arv. E-poodide kaudu tehtud müügitehingute arv ja summad kasvasid koguni 85%.

Kui ettevõte otsib endale sobivat pinda füüsilise kaupluse, kontori või lao jaoks, valitakse kõigepealt asukoht ja seejärel hinnatakse, kas antud objekt sobib ka muude parameetrite järgi või mitte. Sõltumata asukohast, milleks võib olla nii kesklinna tuiksoon kui äärelinna tupiktänav, on oluline, et katus ei lekiks, seintes poleks pragusid, aknad oleksid terved ja uksed ööseks turvaliselt suletavad.

Ka sobiva kodulehe majutuse valikul on mõistlik järgida sarnased põhimõtted ning alustada n-ö piirkonna valikust ning seejärel otsida sobiv teenusepakkuja. Tihti valitakse kodulehe majutamiseks teenusepakkuja vaid hinna ja mahu põhiselt. Nii võibki juhtuda, et hiljem avastatakse, et andmed on lekkinud või kodulehte kimbutavad erinevad tehnilised hädad.

 

Kas on vahet, kas koduleht paikneb Eesti andmekeskuses või maailma teises otsas?

 

Füüsiliselt kliendile lähemal paiknev koduleht avaneb ja toimib kiiremini. Samuti on oluline, et kodulehte külastavad kliendid ja serveri ajavöönd ei erineks suurel määral. Näiteks Ameerikas oleva kodulehe majutuse hooldustööd tehakse siis, kui meil on päev. Samuti ei saa päevasel ajal klienditoega ühendust, sest nende tööpäev on läbi. Seega, kui valdav osa kodulehe külastusest toimub Eestis, on soovitav koduleht majutada ka Eestis paiknevas andmekeskuses. Kui aga plaan on siseneda nt USA turule, peaks kodulehe majutuse just sealt võtma.

 

Kuidas leida sobiv teenusepakkuja?

 

Kindlasti on ettevõtete vajadused ja nõudmised väga erinevaid, kuid põhiküsimused, millele tuleks vastused leida, on siiski samad:

  • kas kodulehe majutuse pakkuja on usaldusväärne?
  • kas andmeid hoitakse turvaliselt?
  • millised sertifikaadid on ettevõttel?
  • mis saab minu andmetest, kui olen teenuse sulgenud?
  • kas probleemide korral saan klienditoe poole pöörduda?
  • kuidas tagatakse süsteemide käideldavus?
  • kui tihti tehakse varukoopiaid, kus neid hoitakse ja kuidas toimub taastamine?

 

Erinevate pakkujate võrdlemine võib kujuneda aga parajaks pähkliks, kuna iga ettevõte toob esile vaid enda plusse.

 

Üheks oluliseks teguriks on SLA (Service Level Agreement) ehk teenustasemeleping, mille kaudu saab erinevaid teenusepakkujaid võrrelda. See on teenusepakkuja poolne garantii kodulehe majutuse tõrgeteta töö toimimiseks. Oluline on teada, kas seda pakutakse ning fikseeritakse ka lepingus või teenuse tingimistes. Kindlasti tasub uurida, kuidas seda tagatakse. Ehk kas andmekeskusel on olemas vajalikud UPS-d ja generaatorid tagamaks voolukatkestuse korral serverite töö, mis sertifikaadid on olemas jne. Kuidas ja kui kiiresti taastatakse serverid süsteemse rikke korral.

Teiseks oluliseks parameetriks on klienditoe kättesaadavus. Mis keeles teenindatakse, kuidas toimub pöördumine (e-post, telefon, online chat) ning mis on klienditoe töötamise kellaajad. Kui veebipood on suunatud eraisikust kliendile, siis tasub alati arvestada, et koduleht saab palju külastusi ka pärast tööaega ja nädalavahetusel. Veebipoe puhul tasub arvestada, et klient liigub erinevate kaupluste vahel kiiresti. Kui üks leht ei vasta, teeb ta enda ostud järgmisest veebipoest. Seega, iga minut, kus veebileht ei toimi, tähendab saamatajäänud tulu.

Lisaks võiks hinnata, mis lisaväärtust üks või teine teenusepakkuja pakub. Koduleht on teda külastava kliendi jaoks sihtpunkt, alguspunktiks on tema arvuti ja teekonnaks internet. Kas teenusepakkuja tagab teekonna terviklikkuse, kes vajadusel hoolitseb arvuti eest või garanteerib toimiva interneti?

Kodulehte saab majutada ettevõte ka ise, kuid tuleb arvestada, et sellega tulevad automaatselt kaasa teatud riskid. Näiteks kodulehele DoS rünnak võib häirida asutuse tööd mitmeks päevaks. Vead tulemüüri reeglites või paikamata turvaaugud serverites võivad lubada pahalasel pääseda sisevõrku ning ettevõtte elektrikatkestuse korral ei ole ka koduleht kättesaadav.  Seepärast on siiski mõistlikum koduleht majutada usaldusväärse teenusepakkuja juures, kus terve meeskond professionaale hoolitseb turvalisuse ja käideldavuse eest.

 

Alates märtsist pakub Telia uut Kodulehe majutuse teenust ning vana teenus asendatakse uue lahendusega. Kõik kliendid migreeritakse uuele ja kaasaegsele kodulehe majutuse platvormile selle aasta teises pooles ning teenuse hinnad muudatuse tõttu ei muutu.

 

 

Digitark koondab tehnoloogiateadlikke ja -huvilisi toimetajaid, kes otsivad üles põnevaimad ja kasulikumad tehnoloogiakillud Eestist ja laiast maailmast, et sinu elu oleks lihtsam, mugavam, toredam ja turvalisem.

Kommentaarid