Jätkates Digitarga kasutamist oled teadlik küpsiste kasutamisest.
Virtuaalreisimisel pannakse kolmemõõtmeline kohalolekutunne kokku kahe silma jaoks eraldi. Foto: Ann Vaida

Telefoni ja virtuaalreaalsuse prillide abil on tänaseks võimalik väga lähedalt teada saada, mida näeb ja kuuleb Hispaania Santiago de Compostela teel, Londoni kesklinnas või kasvõi Marsil. Virtuaalreaalsuse vahendid on veel lapsekingades, kuid juba praegune tehnika pakub väga ägedaid lahendusi ning jõuab üha enam laiematesse massidesse. Tavaliselt seostatakse virtuaalreaalsust pigem mängudega, kuid VR pakub ka põnevaid võimalusi reisimiseks.

Virtuaalreaalsusest ja 360-kraadisest videost on saamas hea abiline reiside planeerimisel ja reisimuljete jäädvustamisel ning jagamisel. Milline on virtuaalreaalsusega seotud reisimise tulevik? Kas virtuaalreisimine tähendab päriselt reisimise vähenemist?

Virtuaalseks reisimiseks piisab ka kõige soodsamatest vr-lahendustest.
Virtuaalseks reisimiseks piisab ka kõige soodsamatest VR-lahendustest.

Mis on VR ja mis vidinatega reisikogemust suurendada saab?

Virtuaalreaalsus ehk VR on tehislikult loodud keskkond, mis matkib võimalikult lähedalt päris maailma: erinevate vahenditega üritatakse edasi anda reaalse maailma nägemist, kuul(a)mist, tajumist ja haistmist. VR-s on inimesel võimalik oma keskkonnaga lähemalt suhestuda ja seda ka mõjutada. Erinevad programmid ja vahendid pakuvad erineval tasemel võimalusi virtuaalmaailma tunnetamiseks.

Selleks, et virtuaalreaalsusega tutvuda, on tarvis virtuaalreaalsuse vaatamise prille. Neid on mitmesuguseid, erineva kvaliteediga ja erinevas hinnaklassis. Kõige odavam on näiteks Google’i enda tehtud Cardboard, mida saab tellida 20 dollari eest või juhendite järgi ise kokku panna. See on hea võimalus tutvuda VR-ga ilma esialgu suuremat väljaminekut tegemata, küll aga on Google Cardboardi kvaliteet võrreldes näiteks kõige tuntuma VR-prillikomplekti Oculusega pigem madal. Kui aga tehnika meeldib, siis tasubki soetada näiteks Samsung Gear või Homido VR-prillid.

VR-prille saab ühendada erinevate seadmetega, sealhulgas paljude uuemate nutitelefonidega. Selleks, et telefonis VR-süsteemid töötaks, peab telefonis olema güroskoop.

Et ise videoid toota, mida hiljem VR-tehnikaga vaadata ja kogeda, on loodud spetsiaalseid 360-kraadiste nurkadega kaameraid. Populaarsete seikluskaamerate tootja GoPro tuli hiljuti välja Omni-nimelise 360-kraadise variandiga oma kaamerast. GoPro Omni koosneb tegelikult kuuest erinevast GoPro kaamerast ja tehnoloogiast, mis need kuus kaamerat kokku üheks 360-kraadiseks videoks monteerib, mis omakorda muudab tehnika üpris kalliks.

Taskukohasem Samsungi Gear 360 võimaldab samamoodi filmida 360-kraadiseid videoid, mida saab hiljem vaadata virtuaalreaalsuse prillidega või Google Cardboardiga või ka ilma nendeta nautida. Lisaks saab ka Google Cardboardi rakenduse abil teha 360-kraadiseid pilte ning juurde lindistada helisid, et seda pärast VR-keskkonnas vaadata.

Tehnika ja VR abil reisiplaanide tegemine

Tarbija vaatevinklist on virtuaalse reaalsuse kogemuse pakkumine reisi planeerimisel huvitavaks uueks lahenduseks. Mitmed high-end-hotellid on asunud virtuaalreaalsuse abil oma võimalusi tutvustama, tehes inimestele hotellis virtuaaltuure: potentsiaalsed külalised saavad käia läbi tube, hotellibaare ja spaasid ning kõike muud, mis hotellikogemuse juurde kuulub. Ja seejärel otsustada, kas see atmosfäär, mida videost kogeti, on just see, mida otsitakse.

Samamoodi reklaamivad oma teenuseid ka mõned lennufirmad. VR-videote abil on potentsiaalsel kliendil võimalus minna süvitsi elamusele lähemale, kui seda võimaldab näiteks lihtsalt fotode või videote vaatamine ja arvustuste lugemine. Kõige lihtsam viis VR-i kasutades reisi planeerida on ilmselt Google Street View kasutamine koos virtuaalreaalsusprillidega, et uurida vaatamisväärsusi ja tajuda kohalikku emotsiooni või vaadata näiteks oma Airbnb korteri lähitänavaid ja muud sellist.

Kuidas seadistada Google Street Viewd telefonis VR-iga vaatamiseks?

Vaja on virtuaalreaalsuse prille ja telefoni, millel on sisse ehitatud güroskoop (seade, mis määrab telefoni orientatsiooni ruumis).

  • Tõmba telefonisse Google’i rakendus Cardboard ja seadista see
  • Vali Cardboardi rakenduses Tänavavaade
  • Vajuta ülevalt paremalt Cardboardi logole, et näha külg külje kõrval vaadet
  • Sisesta telefon VR-prillidesse või Cardboardi ja naudi

Samuti leiab Google Plays ja iStore´is erinevaid virtuaalreaalsuse videoid, mida nautida – näiteks on VR-prillide või Google Cardboardi abil võimalik tutvuda Everesti tipu 360-kraadise vaatega, käia virtuaalsel kanuumatkal, New Yorgi tänavatel või kasvõi Marsil.

Virtuaalreaalsuse üks suuri plusse on see, et niimoodi saab tugevama emotsiooni kui pilte või tavalisi videoid vaadates. Niimoodi saab kindlamaks ka otsus, kas külastada mingit sihtkohta või ei.

VR-iga saab kogeda ka kohti või tegevusi, mida muidu oleks näha keeruline kui mitte võimatu.

Enamik meist pole füüsiliselt võimelised Everesti otsa ronima, küll aga võib VR-video panna mõtlema näiteks mõne väiksema matka planeerimise peale. Rakendusi, mis annavad võimaluse teha reisiks eeltööd või käia kohtades, kuhu ilmselt kunagi ise ei satu, on väga palju. Tuleb lihtsalt allalaadimiskeskkond avada ja otsima asuda, kasutades näiteks alustuseks märksõnu “asukoht VR”.

Virtuaalreaalsuse abil saab sisustada aega põnevalt ja kasulikult.
Virtuaalreaalsuse abil saab sisustada aega põnevalt ja kasulikult.

Reisi jäädvustamine ja elamuste jagamine

Virtuaalreaalsuse prillidega videoid vaadates tekib tunne, et oled selle keskkonna sees, kuna video ümbritseb sind igalt poolt ja heli on vahetu. Seetõttu on VR-iga tore säilitada erksaid mälestusi oma reisidelt ning neid hiljem taas meenutada.

360-kraadise video tegemiseks on parim vahend spetsiaalne kaamera, millega saab pildi või video teha kiirelt ja ühe korraga, kuid 360-kraadist pilti saab teha ka pea iga nutitelefoni enda kaameraga, kasutades 360-kraadise pildi režiimi. 360-kraadiseid pilte ja videoid saab muide nüüdseks jagada ja vaadata ka Facebookis.

Digi- ja pärisreisimine

Virtuaalreaalsus ja digireisimine on veel lapsekingades. Kõigis mainitud toodetes ja rakendustes on palju arenguruumi, tehnika muutub lähiaastatega võimsamaks ja võimaldab meil kogeda reaalsusele veelgi lähemal olevat keskkonda.

Virtuaalreaalsuse kasutamine reisimise täiendamiseks areneb kindlasti tehnikaga samaaegselt. Selline digireisimine ei kaota tõenäoliselt ära ega ka vähenda päriselt sihtkohta minemist, küll aga võimaldab see enne hoopis huvitavamat eeltööd teha, kogeda kohalikku emotsiooni täpsemini ja selle põhjal teha otsus reisile minemise või kindla hotellikoha broneerimise kohta läbimõeldumalt.

ehk Piksel, "sest mulle väga pakub huvi just foto-illustreerimise ja muu sellisega seonduv digitehnoloogia", selgitab ta ise. "Ükskõik, mida sa leida tahad, selleks on kindlasti app olemas!" julgustab Piksel otsima ja leidma: "Oota, kohe googledan seda". "Micro-USB kaableid ei ole kunagi liiga palju!" soovitab ta ja ütleb, et hea telefonikaamera igapäevasteks ootamatuteks pildistamisteks on talle hädavajalik kaaslane. "Adobe Creative Cloud ilusate asjade tegemiseks; Wikipedia maailma tundmaõppimiseks ja ennast lugema unustamiseks," loetleb ta kasulikke diginippe. Piksli digiolevik algas esimeste arvutimängudega DOS-süsteemi ja diskettidega kuue aastaselt ja läks tõsisemaks 2000ndate keskpaigas esimese peegelkaamera ja Photoshopiga. "Tehnoloogia on elu lihtsamaks ja huvitavamaks tegemiseks väga hea, kui tead, mida, kuidas ja mis hetkel kasutada."

Kommentaarid

Tutvun toodetega
Lugesid loo läbi, võta nüüd hetk ja sirvi seotud tooteid või pane kinni ja naudi surfamist edasi