Jätkates Digitarga kasutamist oled teadlik küpsiste kasutamisest.
Vahel tahaks tukastada nii, et ükski piiks ega plärin või värin ei segaks. Õpi oma telefoni tundma! Foto: Unsplash

Ära sega mind – ehk kuidas tuua oma ellu telefonivabu minuteid?

#kvaliteetaeg

Telefon on kaasas igal pool. Kasutame seda kõigeks, milleks vähegi võimalik. Meeldetuletused, suhtlemine sõprade, töökaaslaste ja perega; mängud, muusika kuulamine, äratuskell… Funktsionaalsus teeb nutiseadmest pideva kaaslase.

Ka koer võib olla inimese truu sõber, aga kui looma kohta öeldakse, et ta maandab stressi, siis iPhone’i kohta sellist juttu pole kuulda olnud. Üha kasvava nutisõltuvusega, mis väidetavalt kahandab keskendumisvõimet ja ööune kvaliteeti, muutub järjest olulisemaks ka oskus vajadusel telefon “välja lülitada”.

“Välja lülitada” on jutumärkides seetõttu, et ega meist keegi ju reaalselt telefoni täiesti kinni ei pane. Pigem vastupidi: muutume ärevaks, kui aku ähvardab tühjeneda enne järgmisse laadimiskohta jõudmist. Seega soovitus “lülitage telefon lihtsalt aeg-ajalt välja või jätke koju” kõlab liiga radikaalselt.

Isegi metsa jalutama minnes tahame teada, kui palju neid samme ikkagi tuleb ja peol võib kõlada lugu, mida tahaks shazammida (tuvastada), rääkimata takso tellimisest turvaliselt koju jõudmiseks.

Vajadus või sõltuvus?

Mul endal on harjumus, mida pole veel kellegi teise puhul näinud: võtan aeg-ajalt kasutusele oma vana Nokia, millel ainus moodne funktsioon on toimiv mobiili-ID. Päris lahe retro-tunne on toksida sms´e, mis kunagi ei veni pikkadeks tekstimassiivideks; hoida telefoni käes julgelt, kartmata pillamist; ning laadida üks päev pärast seda, kui akut on jäänud vaid viimane pulk.

Minu jaoks on see kõige lollikindlam viis vabaneda infosõltuvusest, mis ilmneb harjumuses võtta iga natukese aja tagant telefon taskust välja ja rullida küllaltki maniakaalselt Facebooki, Instagrami ja uudisteportaalide voogudes.

Digitark nutitervisest

Alati aga ei ole võimalik nutitelefonist loobuda ja mõistan, et tänapäeva maailmas on mu nuputelefoni harrastus ehk isegi liiga eristuv samm.

Hiljuti teatas Rakvere teater probleemidest publikuga, kes unustab telefoni sisse, täites pimeda saali värinate, piiksude ja helendavate ekraanidega. Ka õpetajatöös on eelduseks kehtestada tunni ajal kõrvalise nutitegevuse keeld.

Ükskõik kas jälgida inimesi autoroolis, punaste fooride taga või ajaloolises vanalinnas jalutamas, ikka näeb alla lastud pead, mis koondab tähelepanu telefoni kaudu kuhugi mujale. Ilme on mõtlikult tõsine, jättes asjaliku mulje või siis kelmikalt muigav, tihti ka tõre.

Jääb mulje, justkui oleks inimestel nii kiire, et peab korraga mitut asja tegema.

Statistika järgi hoiab telefoni voodi kõrval ja sees kümnest inimesest kaheksa, olles valmis isegi keset ööd ärkama ja reageerima, kui vaid vibreeriv seade selleks märku annab.

Ka pereringis viibimise katkestab sagedasti telefonide uurimine. Oled justkui kohal, aga tegelikult ei ole ka.

Leia endale nutivaba aega!

Mis siis aitab? Esiteks probleemi tunnistamine. Paljud mu tuttavad ei näe enda tähelepanu hajutamises mitme asja vahel segavat faktorit. Neile väidetavalt meeldib võimalus viibida pidevalt 4G levialas ning hoida aktiivsena tšätte, kuhu päeva jooksul kribada, uurida uusi pilte, mida jälgijaskond on teinud jne.

Screenshot_20160913-125345Seega miks mitte. Võib-olla on aga veel minusuguseid, kes on küll entusiastlikud uute tehnoloogiate proovijad ja vaimustuvad sellest, aga kelle puhul nutimaalilma ekspluateerimine on üle käte läinud ja tahaks veidi tagasi tõmmata. Ma olen väga suur tehnoloogiafänn, tahtmata enam kunagi elada maailmas, kus pole Uberit, Wikipediat või üldse kogu internetti sellisel kujul, nagu see on.

Mida teha juhul, kui nutitelefoni tahaks kasutada, aga siiski tekitada ka n-ö kvaliteetaega, mida ei katkestaks pidev märguannete laviin? Igal äpil on võimalik märguandeid maha keerata. See käib rakenduse seadetest, kuhu tavaliselt viib kolme kriipsuga “hamburgerimärk”. Sellisel juhul näeb uuendusi ainult ise äppi avades.

Teine variant on korraga kõik kraanid kinni keerata ehk “Do not disturb” funktsioon. Sellisel juhul ei tule telefonist ühtegi piiksu. Kui juba seade väriseb, siis on peaaegu võimatu sellest mitte välja teha – kes teab, see võib olla ju oluline meil või lennupiletite sooduskampaania! Seega tagab segamatu kvaliteetaja kõikide märguannete vaigistamine, mis võimaldab keskenduda reaalsele elule meie ümber.

 

Androidil

  1. Vajuta helitugevuse nuppu. Üles tekib väike riba koos noolekesega, kuhu vajutades avaneb helitugevuste seadistamise valik.
  2. Viies kellukesega tähistatud volüümi täiesti nulli, aktiveerub “Do not disturb”.
  3. Saad ka valida ajalise piirangu, millal telefon jälle häält teha võib või lubada näiteks kõnedel läbi tulla, aga kõik muu vaikib.

iOS´il

  1. Tõmba sõrmega ekraani alt servast üles, et avada väike menüü.
  2. Vajuta poolkuu-märki, et vaigistada kõik teadaanded.
ehk Digimon usub, et digitehnoloogia on vahend nagu pintsel, mis ei tee iseenesest targemaks või lollimaks, aga läbi mille on võimalik palju ära teha. "Cool oleks, kui kõik on võrgus, aga samas jääks võimalus ennast lahti ühendada." Tema peamisteks töövahenditeks on Open Office, e-mail ning muidugi klaviatuur. Digimoni digitaalsed väljakutsed algasid Tamagotchi Eestisse jõudmisega, usub ta ise. "Tulevik on digi ja tarkus ning arukas tegutsemine on igal ajal kasuks," rõhutab ta.

Kommentaarid