Jätkates Digitarga kasutamist oled teadlik küpsiste kasutamisest.
Break Time - rakendus, mis meenutab, et töötamise vahele tuleb teha pause. Foto: ekraanipilt Break Time rakendusest

August on aeg, mil osa puhkajaid hakkab juba kontorisse naasma ja oma igapäevaseid istumissessioone tegema. Suvepuhkustel on tavaliselt ikka rohkelt liikumist ja kehalist aktiivsust, mis võib aga töösse süvenemisel unarusse jääda. Õnneks on ka siin mõnevõrra abi nutiseadmetest ja äppidest, mis aitavad meelde tuletada, et vajalik oleks vahepeal liigutada ja tervislikult toimetada.

Kas istud kontorilaua taga õigesti?

Enne suure hooga tööle hakkamist võiks meelde tuletada, kas see, kuidas parasjagu arvuti taga istud ja tööd teed, on enam-vähem mõistlik ja tervislik. Abiks on siis rakendus nimega Office Ergonomics. Seal saad samm-sammult läbi käia oma kontoritöö asendid ja vaadata rakendusest soovitusi, kuidas oleks õige asend töötamiseks. Kui hetkel sinu asendid head pole, annab rakendus soovitusi, mida ette võtta, et olukorda parandada.

Office Ergonomics rakendus näitab täpselt, kuidas kontorilaua taga istuda ja kuidas mööbel õiget tööasendit aitab. Foto: ekraanipilt rakendusest
Office Ergonomicsi rakendus näitab täpselt, kuidas kontorilaua taga istuda ja kuidas mööbel aitab õiget tööasendit seada. Foto: ekraanipilt rakendusest

Meeldetuletused enda liigutamiseks

Loomulikult on abi meeldetuletajatest, mis ütlevad, et on aeg toolilt tõusta ja veidi ringi liikuda, end sirutada, silmi puhata ja nii edasi.

Paljud rakendused meeldetuletuste tarvis on äärmiselt lihtsakoelised, kuid täidavad oma ülesannet. Break Time võimaldab sul seadistada, kui tihti ja kui pikki pause teed. Iga kord, kui on aeg pausi pidada, annab äpp sellest märku.

Take a Stand meeldib mulle isiklikult rohkem, sest kutsub otseselt üles püsti tõusma. Lihtsas rakenduses saad määrata tööperioodide ja pauside pikkused ning seadistada, millisel moel meenutusi saad (heli, vibratsioon, valgus). Samuti on võimalik menüüpunktist “Science Behind The App” lugeda selle kohta, miks ja kuidas pause pidada ja end liigutada.

Rakendus Take a Stand meenutab, millal tuleks arvuti tagant tõusta. Foto: ekraanipilt rakendusest
Rakendus Take a Stand meenutab, millal tuleks arvuti tagant tõusta. Foto: ekraanipilt rakendusest

Harjutused silmade ja keha virgutamiseks

Lihtsalt püsti tõusmine ja ringi jalutamine on juba päris hea, aga oma tervisele teene tegemiseks oleks õige end ka sirutada ja venitada. Kõik selleks, et keha kangeks ei jääks.

Siin on abi rakendusest TakeBreak. See on 15 harjutusest koosnev seeria, mis võtab aega umbes 4 minutit ning aitab seljal, kaelal ja turjal puhata ning energiat taastada. Samuti saavad lõõgastust silmad, sest osa harjutusi on just nende puhkamiseks mõeldud.

TakeBreak õpetab sind tegema 15 harjutust, et end sirutada ning silmi puhata. Foto: ekraanipilt rakendusest
TakeBreak õpetab sind tegema 15 harjutust, et end sirutada ning silmi puhata. Foto: ekraanipilt rakendusest

Siinkirjutaja hinnangul on harjutused head ning pärast nende tegemist on tunne tõesti veidi värskem. Küll aga puudub nendel harjutustel varieeruvus ehk seeria koosneb alati samadest tegevustest. See muutub muidugi pikapeale tüütuks. Ka meeldetuletusi tasuta rakenduse kasutamisel määrata ei saa, nn premium-versiooni puhul saad panna telefoni harjutuste aegu meelde tuletama.

Stretching Routines võimaldab venituste ja lõdvestuste tegemise juba põhjalikumalt ette võtta. Kokku on äpis ligi 80 harjutust, kuid vastavalt vajadusele saad filtreerida harjutusi nii lihasgruppide kaupa kui ka vastavalt olukorra spetsiifikale (lennureisi venitused, kontoritöö venitused jne). Iga harjutuse kohta on lisatud joonis ja kirjeldus. Kogu harjutuste seeria on võimalik ka ette mängida – sel juhul loeb rakendus ka sekundeid – kui pikalt pead konkreetset asendit hoidma. Kui harjutus tehtud, hakkab äpp automaatselt näitama järgmist.

Stretching Routines soovitab ligi 80 erinevat harjutust enda lihaspingete vähendamiseks. Foto: ekraanipilt rakendusest
Stretching Routines soovitab ligi 80 erinevat harjutust enda lihaspingete vähendamiseks. Foto: ekraanipilt rakendusest

Rakendus meenutab veejoomist

Water Your Body on rakendus, mille üks ja ainus ülesanne on tuletada sulle õigel ajal meelde, et sa ei unustaks vett juua. Janu on tüütu ja ebatervislik. Rakenduse seadistamisel tuleb sisestada oma kaal ning info selle kohta, millist joogitopsi enam-vähem kasutad. Vaikimisi on meeldetuletuste intervall 60 minutit, kuid seda saab muuta.

Mõistagi sõltub palju enesetundest ning ega rakendus ütle välja ka püha tõde, mitu milliliitrit vett on teaduslikult võttes kõige õigem kogus. Soovitusliku koguse äpp küll annab. Selle rakenduse suurimaks väärtuseks on fakt, et ta tõepoolest aitab sellele kergesti meelest minevale, kuid tervisele olulisele tegevusele tähelepanu juhtida.

Tõsisemad huvilised saavad rakenduses pidada silmas veelogi (kui palju ja millal jõid) ning tutvuda ajalooga ja saada teada, kui suures mahus päevast veetarbimise eesmärki täitsid.

Vesi on organismile kriitilise tähtsusega. Water My Body aitab veejoomist meelde tuletada. Foto: ekraanipilt rakendusest
Vesi on organismile kriitilise tähtsusega. Water My Body aitab veejoomist meelde tuletada. Foto: ekraanipilt rakendusest

Sammulugeja teeb liikumise veidi mängulisemaks

Paljud tervise valdkonna asjatundjad on ikka ja jälle andnud nõu, et inimene peaks päevas vähemalt 10 000 sammu tegema, et paremas vormis püsida. Valisin ka endale ühe sammulugeja rakenduse, mida siis igapäevase liikumise hindamiseks kasutada.

Noom Walk on lihtsasti kasutatav sammulugemise rakendus, mis ilma spetsiaalselt sisse-välja lülitamata loeb kokku ööpäeva jooksul tehtavad sammud. Rakenduse avavaates näed alati oma käesoleva päeva sammude hulka. Sama lihtsalt saad ekraanile libistada ka nädala, kogu ajaloo sammude hulga ning rekordpäeva info.

Noom Walk näitab, palju oled igapäevaselt liikunud. Mida heledam roheline, seda kehvem sammuja oled olnud. Reaalse tulemuse saamiseks võib u 1/4 samme veel maha arvestada. Foto: ekraanipilt rakendusest
Noom Walk näitab, kui palju oled iga päev liikunud. Mida heledam roheline, seda kehvem sammuja oled olnud. Reaalse tulemuse saamiseks võib u 1/4 samme veel maha arvestada. Foto: ekraanipilt rakendusest

Sotsiaalne külg – muidugi on võimalik rakendus oma Facebooki või Google’i kontoga siduda ja siis oma sõprade-kolleegidega end võrdlema asuda. Võistlusmoment on motiveerimiseks hea mõte ning liftisõit asendub kergesti jalutuskäiguga. Sammumise tulemustele saad juurde kirjutada ka kommentaari, et hiljem teaksid, miks mõni päev väga sammuvaene või -rikas tuli.

Ainus murekoht on sammulugeja täpsus – kuna see reageerib telefoni liikumisele, on täpsus mõnevõrra kaheldav. Olen kõndimist ning muud liikumist testinud ja hinnanguliselt võiks öelda, et umbes 1/4 rakenduses kuvatavate sammude hulgast tuleks maha arvutada, et reaalsuse lähedane tulemus saada.

Lõpetuseks jagan oma lemmik-TEDx-kõnet, milles Ragnar Viir räägib just sellest, mida arvutitöö tegijad peaksid teadma istumise mõjust tervisele ja sellest, kuidas seda mõju vähendada. Need on täiesti äppidest sõltumatud mõtted, mis on aga väärt järgimist.

Loodetavasti aitavad kirjeldatud rakendused veidi kaasa sellele, et vaatamata kontoritööle ja suurele arvutikasutusele püsiksid ikkagi heas vormis.

 

ehk Võrgustuja, Digitarga looja ja toimetaja usub ja teab, et digitehnoloogiad aitavad meie igapäevatoiminguid lihtsamaks muuta, samas aitab digitehnoloogia täita aeg-ajalt tekkivaid ajalisi (ja mõnikord ka vaimseid) tühimikke meelelahutusliku või asjaliku sisuga. «Digitehnoloogia abil vahendatud kommunikatsioon ei asenda õnneks kunagi päris silmast-silma suhtlust inimestega, kes on olulised,» rõhutab ta. E-posti peab Võrgustuja meeletu tööalase ja ka eraelulise suhtluse kiirendajaks ja hõlbustajaks, et kõik ikka tehtud saaks. «Nutitelefon annab aga vabaduse liikuda ja olla samas olulistel hetkedel kättesaadav,» sõnab ta ja lisab, et eriti oluline on nutifon kriisisituatsioonide või kitsaskohtade operatiivsel lahendamisel. «Ma isegi ei julge ette kujutada seda ajakulu, mis mul oleks ametialases suhtluses, kui peaksin kõiki allkirju kuskil teenindustes andmas käima või paberpostiga saatma,» kiidab ta digiallkirjastamist. «Tean, et veel kümmekond aastat tagasi oli see reeglina nii, kuid see on üks kõige suuremaid mugavusi, mida ühe riigi kodanikule on võimalik anda.» Oma digitarklust jagab ta lihtsalt põhjusel: et inimestel oleks kõigist vidinatest, mida nad endaga kaasas kannavad või kodus hoiavad, ka praktilist kasu ja et see nende elukvaliteeti parandaks.

Kommentaarid