Jätkates Digitarga kasutamist oled teadlik küpsiste kasutamisest.

10 peamist käitumisreeglit interneti avalikes ruumides suhtlemiseks


chat1.jpgInterneti avalikes ruumides suhtlemine on analoogne suhtlemisega avalikes kohtades reaalses maailmas. Millised viisakusreegleid võiks teada suheldes interneti avalikes ruumides? Toon välja 10 kõige olulisemat käitumispõhimõtet.

1. Esinda iseennast! Kasuta oma pärisnime, väljenda vaid selliseid mõtteid ja tee selliseid tegusid, mida tunnistada julged. Väldi varjunime kasutamist.

2. Hoidu kuulujuttude levitamisest. Ei ole siin ilmas musta ega valget. Seistes maja ees ei näe, me mis on maja taga või mis toimub maja sees. Lähtu põhimõttest, et teed teistele seda, mida tahad ise saada. Vaevalt sulle meeldiks, kui sinu kohta kuulujutte levitataks.

3. Ole viisakas. Väldi roppe sõnu. Usu, igas keeles on olemas piisavalt palju viisakaid väljendeid ja ilusaid sõnu, mida kasutada. Enamasti kasutavad roppe sõnu need, kes ei saa iseendaga läbi ja kellel on madal enesehinnang. Enesekaitseks on üleolev käitumine teiste suhtes.

4. Kui sind kõnetatakse, siis vasta. Kui sa ei taha vestelda, siis täpselt nii ütlegi, kuid tee seda nii, et teine inimene ei tunneks ennast alandatuna või süüdi selles, et julges sinuga kontakteeruda.

5. Kui sisened vestlusesse, siis tervita ja vajadusel tutvusta ennast. Kui lahkud vestlusest, siis anna sellest teada ja soovi vetluspartnerile vastavalt ilusat päeva, head õhtut vms.

chat2.jpg6. Kui sinuni jõuab ekslikult kellegi sõnum, mis ei olnud sulle mõeldud, siis teavita eksitusest viisakalt sõnumi saatjat, et ta teaks oma sõnumi edastada õigele adressaadile. Päris lihtne on eksida mõne tähemärgiga ja saata info valele adressaadile. Seni kuni saatja ei ole saanud eksimusest tagasisidet, arvab ta pahaaimamatult, et on oma lubadused teate saaja ees täitnud.

7. Kui kasutad teise inimese materjale ja mõtteid, siis viita allikale. Sõna-sõnalt kopeeritud teksti korral kasuta jutumärke, nagu tsitaatide puhul kombeks, ning lisa viide allikale. Kui edastatakse teiste tekste oma sõnadega, siis lisatakse allikas ja jutumärke ei kasutata.

8. Ära kritiseeri teisi – ei seda, kuidas nad mõtlevad, kuidas ennast väljendavad, mida millestki arvavad või kuidas midagi teevad. Keskendu iseendale ja ole ise parem. Me võime küll millestki midagi enam teada, kui teised, kuid kohe kindlasti ei tea me kõike. Usu, et me kõik teeme oma parima just nii nagu seda oskame. Kus näed viga laita, seal tule ja aita. Kritiseerijaid, vingujaid ja virisejaid on ilma sinutagi maailmas küllalt.

9. Kui saad tagasisidet (kriitikat), kas enese tegevuse kohta või näiteks enda veebilehe osas, siis vasta kindlasti ja täna tagasiside eest. Vaata saadud tagasiside hoolega üle, analüüsi, vajadusel küsi saatjalt üle, mida ta ühe või teise väitega sulle öelda tahtis. Ole õnnelik, kui keegi võtab nii palju aega, et näiteks pöörata sinu tähelepanu kas kirjavigadele vms sinu veebilehel. Selline tegevus on ainult tänamist väärt. Täna ja küsi ettepanekuid. Ei või iial teada, milliseid häid mõtteid võivad sulle anda inimesed sinu ümber. Ole avatud tagasisidele (kriitikale) ja arenemisele.

10. Näita eeskuju oma käitumisega. Igaüks, kes võtab vaevaks suhelda viisakalt ja inimlikult ka neti avalikes ruumides, parandab üldist suhtlemiskultuuri netis.

suhtlus-avalikes-ruumides-jalus.jpg

Kogemustega suurettevõtete keskastmejuhist sai selle sajandi algul pühendunud koolitaja, kelle interaktiivsed seminarid keskenduvad suhtlemisele iseenda ja teistega. Katrinilt saab Digitargas nõu virtuaalse suhtlemise ja teeninduskultuuri valdkonnas toimugu see siis PC-s või Mac-is:)

Kommentaarid